*Nettavisen* Nyheter.

Skøyen stasjon synker

Dag Anders Moldestad hos Norsk Romsenter er en av rapportens forfattere. Foto: Foto: Janina Lauritsen

Radarsatellitter avslører at området rundt Skøyen stasjon synker opptil 27 millimeter i året.

Klikk på bildet for å forstørre.

Pilene på bildene viser setningsskadene ved Skøyen stasjon. Foto: Foto: NGU/Norut

Klikk på bildet for å forstørre.

Kartet viser hastighet av nedsynking ved Skøyen stasjon. Røde sirkler viser nedsynking på opptil 27 mm per år. Foto: Foto: NGU/Norut

SKØYEN: – Det er ikke farlig for togføringen, det er heller alvorlig fordi det kan bli fremtidige kostnader med å bygge for eksempel støttemurer, sier Guttorm Moss, infrastruktureier og banesjef i Jernbaneverket.

Ikke uproblematisk

Norskutviklet teknologi gjør at satellitter oppdager millimeterbevegelser i bakken. En ny rapport utgitt av Norsk Romsenter viser oppsiktsvekkende satelittbilder av Oslo, blant annet av Skøyen stasjon.

– Vi er klar over at det er setninger der. Vi er ikke bekymret for togsporene, vi har kontroll, forsikrer Guttorm Moss.

Skøyen stasjon er delvis fundamentert i fjell, og delvis ikke. Det får uheldige virkninger.

– Det er ikke uproblematisk, men det er ikke dramatisk i forhold til spor og infrastruktur. Det er ikke unormalt for oss å håndtere dette. Vi må følge med, og vi kontrollerer sporene ofte.

Moss forteller at det ikke er dramatisk for togføringen, men over tid kan det bli setninger i konstruksjonene som ikke er fundamentert i fjell. Han påpeker også at de ikke har mulighet til å stoppe setninger siden de kommer naturlig.

– Vi iverksetter tiltak for å ha kontroll, vi er nødt til å følge opp situasjonen. Lokale setninger kan medføre kostnader, sier Moss.

LES OGSÅ: Byrådsleder imponert over planene for Skøyen

Unik metode

Metodikken som har blitt brukt for å avsløre dette, kalles InSAR og er utviklet av forskningsinstituttet Norut i Tromsø. Eksemplene i Norsk Romsenters rapport viser hvor mye bygninger og infrastruktur som veier og jernbane synker i løpet av et år.

– Dette er en unik mulighet til å kartlegge og få ny informasjon om store områder som ellers kan være vanskelig tilgjengelige, skriver Heidi Bjordal i Statens vegvesen, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Det er avgjort. Gulleråsen blir gjenåpnet

Derfor synker bakken

I Oslo er det mye leire i bakken, det er mye organisk materiale opp til syv meters dybde. Årsakene til at bakken synker, kan være at bygninger har blitt bygget uten å ha blitt fundamentert på fjell. Det skaper vektendringer, og kan endre grunnvannsnivået. Det organiske materialet vil også råtne når det kommer i kontakt med luft.

– Med denne teknologien kan vi se hvor det skjer noe, så kan vi gå inn og analysere. Vi kan identifisere bevegelsene, det har vi ikke kunnet gjøre så nøye før. Vi har ekstremt gode dataer for Oslo, sier Hans de Beer, lagleder for grunnvann og urban geologi i NGU.

De Beer forteller at de nå kan se sammenhenger i områder de ikke visste om fra før.

– Denne teknologien vil hjelpe. Den er mye mer arealdekkende og nøye. Dette er viktig for fremtidig planlegging av blant annet vei, jernbane og byggninger.

Rapporten ”Kartlegging og overvåking av skredfare og infrastruktur ved bruk av radarsatellitter og InSAR-metodikk” er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Romsenter, Norges geologiske undersøkelse (NGU), Statens vegvesen, Jernbaneverket og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

LES OGSÅ: Vækerø-Sollerud-Lilleaker skal i støpeskjeen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag