RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
 

SKRÅBLIKK: «Gi oss show og jubalong»

Om rundt fire dager er det slutt. Da har omtrent det som kan krype og gå av politisk engasjerte i denne byen kommet seg inn på diverse valgvaker, der de sitter i åndeløs spenning og venter på det endelige resultatet. Og med det legger vi bak oss drøye fire uker med show og jubalong, også kalt valgkamp.

Del på Facebook

For oss som jobber i pressen kan nærheten til valget måles i antall henvendelser fra partiene. Jo nærmere, jo flere og ikke minst jo mer kreative.

LES ALT OM VALGET 2011 I OSLO HER

I år er intet unntak. Vi har fått henvendelser om kunnskapsepler, sjablongspyling av vei (jovisst, et parti spylte sin egen logo inn i gatemøkk), den sedvanlige kaka og vaflene, en gammel skøytestjerne som ville «være med ut på glattisen», valgkampvideoer, valgkampsanger på youtube, valgkampbusser (som minner mistenkelig om russebusser) og glem nå for all del ikke de som ringer «fordi de må si noe». Egentlig samme hva, så lenge det er «noe».

Det kan virke komisk, latterlig, ja, nesten krampaktig desperat, men jeg må si at jeg nærer en dypt respekt for politikerne våre. Dag etter dag, uke etter uke bruker de all sin tid på å få deg og meg til åkomme oss opp av sofaen og dra og stemme på dem.

Jeg synes det sier mer om oss enn om dem når de må ty til de underligste triks for å friste oss. For må vi virkelig ha sjablongtegninger, kunnskapsepler eller youtube-videoer for å la oss engasjere?

Med en valgoppslutning på bare drøyt femti prosent ved forrige lokalvalg er det mye som tyder på at politikerne med fordel kunne gått enda lenger i sin kamp om stemmene. Så gi oss mer show og jubalong, og gå nå for all del og stem på din favoritt!

Hege Bjørnsdatter Braaten

Nyhetsredaktør

LES ALT OM VALGET 2011 I OSLO HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere