Slik blir den nye Østensjøbanen

NY ADKOMST: Oppsal stasjon får en ekstra adkomst fra Oppsalhjemmet. Sporveien har også prosjektert en ny gangbro over sporområdet, men har ikke råd til å bygge den nå. Illustrasjon: Sporveien

NY ADKOMST: Oppsal stasjon får en ekstra adkomst fra Oppsalhjemmet. Sporveien har også prosjektert en ny gangbro over sporområdet, men har ikke råd til å bygge den nå. Illustrasjon: Sporveien

Passasjerene på linje 3 mellom Hellerud og Mortensrud skal fordeles på ulike bussruter når t-banen stenges for oppgradering i 2015.

BØLER: Får ikke nye innganger, men totalrenoveres. Det er prosjektert en ny gangbro over mot skolene, men det er ikke penger til å bygge den nå. Sporområdet skal ryddes og får nytt teknisk bygg. Illustrasjon: Sporveien

GODLIA: Stasjonene oppgraderes til metrostandard som på linje 4. På Godlia blir det 20 meter med benker, nye lehus og ledlys. Illustrasjon: Sporveien

NY TRAPP: Skøyenåsen stasjon får en helt ny trappeadkomst mot Skøyenåsen skole, i tillegg til at gjerdet fjernes mot gangveien opp til Haakon Tveters vei. Illustrasjon: Sporveien

MORTENSRUD/ØSTENSJØ: – Å stenge en t-banelinje med så mange reisende er en betydelig utfordring, sa driftssjef Henrik Stolt-Nielsen da Sporveien mandag dene uken orienterte Østensjø bydelsutvalg (BU) om oppgraderingen av linje 3.

LES OGSÅ: Buss for bane på linje 3 i ett år

Den 7. april april 2015 stenges Østensjøbanen for trafikk mellom Hellerud og Mortensrud, selv om t-banen bare oppgraderes mellom Hellerud og Bogerud.

Dette medfører ett år med buss for bane, og Sporveien vil både etablere nye busstilbud og forsterke eksisterende busslinjer i distriktet.

Buss for t-bane i ett år

T-banepassasjerene fordeles på ulike busslinjer. Linje 71 E, linje 76 og ny buss for bane med nummer 3B.

Passasjerer fra Bydel Søndre Nordstrand som skal til sentrum forflyttes til busslinje 71, som vil bli forsterket og få 7,5 minutter mellom hver avgang.

Folk kan ta den inn til sentrum eller bruke Ryen som omstigningspunkt til t-banelinje 4.

Folk som skal fra Mortensrud mot Skullerud og gjennom Bydel Østensjø kan ta 76-bussen, som også vil bli forsterket.

Passasjerer på Skullerud kan benytte eksisterende busslinjer derfra, eller en ny bussrute som skal erstatte t-banen mellom Skullerud og Helsfyr.

Ruten går via Bogerud-Bøler-Østmarkveien-Oppsal-Skøyenåsen og Østensjøveien. Her blir det 5 minutters rute i rushtiden, samt 7,5 og 10 minutters rute ellers.

T-banestasjonene på Ulsrud og Godlia er ifølge Sporveien vanskelig å dekke opp med leddbussene som skal brukes. Folk ved disse stasjonene må derfor ta beina fatt i større grad.

Ulsrudbeboere må gå til busstoppet ved Vilbergveien eller bruke bussene i Hellerudveien.

Godliabeboere må gå til Hellerud t-bane eller bruke de nærmeste bussrutene.

LES OGSÅ: Er det greit å be sidemannen holde kjeft?

P-forbud på Oppsal?

Buss for bane vil gi økt trafikk i Haakon Tveters vei mellom Oppsal og Skøyenåsen, og Sporveien innser at dette kan by på trafikale utfordringer.

– Det er ikke helt avklart ennå, men det kan bli parkeringsforbud på én side av veien. Alternativet er utrolig mye dårligere, sa Stolt-Nielsen i Sporveien på BU-møtet.

Nye t-baneinnganger

Sporveien tok BU med på en digital reise langs nye Østensjøbanen.

Både skinnegang, fundamenter og stasjoner skal totalrenoveres til metrostandard som på linje 4 - Lambertseterbanen.

Det blir ny belysning, trapper med varme og sykkelparkering med tak.

Prosjektsjef Arnt Jørstad sa at Sporveien, der det er mulig, har tatt hensyn til innspill fra BU om flere innganger til stasjonene.

Både Oppsal, Ulsrud, Bogerud og Skøyenåsen stasjoner vil få ekstra innganger.

LES OGSÅ: Lei av "høl i gjerdet" langs østensjøbanen

Ferdig til april 2016

Sporveien har også prosjektert to nye gangbroer på Oppsal og Bøler, men har ikke råd til å bygge dem nå. Det vil koste henholdsvis fire og seks millioner kroner å bygge disse gangbroene.

Det er heller ikke penger til å fullføre oppgraderingen helt frem til Skullerud/Mortensrud.

– Nå stanser vi oppgraderingen ved utløpet av Bogerud-tunnelen. Forhåpentligvis får vi bevilget mer penger mens vi holder på, så vi kan fortsette videre, sa Jørstad.

Det mangler 150-200 millioner kroner for å kunne fullføre resten av t-banelinjen og pusse opp også Skullerud stasjon.

Når alt etter planen er ferdig til april 2016, vil Østensjøbanen få 7,5 minutter mellom hver avgang. Noen av avgangene vil trolig kobles opp mot nye Lørenbanen som åpnes samtidig.

LES OGSÅ: Endelig gjenåpnet linje 4 - Lambertseterbanen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.