Slik blir fremtidsbilen

MINDRE FART: Fart og kraft kan bli underordnet utseende, komfort og luksus.

MINDRE FART: Fart og kraft kan bli underordnet utseende, komfort og luksus.

Om få år vil lokale forhold avgjøre hva du putter på tanken i bilen din, tror framtidsforskere innen bilindustrien.

BARE VANN: Fremtidens bil slipper kun ut vann hvis den slipper ut noe som helst, slår Ulrich Vollmer fast.

KONFERANSE: Å sitte mot kjøreretningen kan bli vanlig.

PÅ HYDROGEN: F600 HYgenius, familiebil med brenselceller.

KRAFTVERK: Bare 1,8 liters motorvolum, men likevel kraft til å trekke en Mercedes S-klasse.

F700: Et elegant monster av en bil med utslipp på 127 gram CO2 per km.

GLASSBILEN: Framtidens biler får luftige kupeer.

Dette vil prege kommende 20 års bilutvikling på vei mot den utslippsfrie bilen:

* Optimalisering av dagens teknologi.

* Nedskalering av motorenes størrelsene.

* Mer bruk av turbo.

* Renere drivstoff.

* Diesel like ren som bensin.

* Hybridbiler/plug-in hybrider.

* Elbiler.

* Hydrogendrevne brenselcellebiler.


Det tror i hvert fall Gunter Ellenrieder, direktør for forskning og utvikling hos Daimler.

Det er naturligvis EUs tøffe miljøkrav fra 2012, og den galopperende oljeprisen, som har satt bilprodusentenes forskningsavdelinger i høygir.

Likevel vil bilen også i overskuelig framtid være synonymt med frihet. Men denne friheten får stadig trangere kår, og myndighetene krever tilpasning fra bilindustrien. Krav i kombinasjon med trussel om reguleringer er likevel den beste garanti for utvikling og masseproduksjon av teknologi som i dag bare befinner seg i universiteter og bilprodusenters laboratorier.

Batterigjennombrudd

Vi har nå fått et gjennombrudd for litium-ion batteriteknologi, og Mercedes-Benz vil være først med serieproduksjon av denne batteriteknologien i en hybrid bil i 2009, sier Ellenrieder.

Samtidig mener Ulrick Vollmer i samme selskap at utviklingen av de hydrogendrevne brenselcellebilene også nærmer seg en begrenset produksjon, til bruk i storskala uttesting. Vollmer geleider oss inn i en fire år gammel A-klasse proppet med brenselceller og hydrogentanker i gulvet.

Det summer som i et tog når vi drar i gang. Akselerasjonen er upåklagelig, og med toppfart på 140 km/t og rekkevidde på 160 km før nåla nærmer seg tankestadiet, vil bilen fungere i praksis. Ut av røret bak kommer rent vann. Bilen har i tillegg batterier for mellomlagring av energi som hentes fram under akselerasjon og i bakker.

Elbiler fra 2010

I dag har vi globale løsninger som i fremtiden avløses av lokale løsninger. Husk at halvparten av verdens 6,6 milliarder mennesker nå bor i byer. I 2030 regner man med at andelen har økt til 75 prosent, sier prosjektleder Alexander Mankowsky i

Daimlers avdeling for automotive trender. Han ser at dette tvinger bilprodusentene til å tenke helt annerledes i forhold til transportbehov.

Fra 2010 kommer de elektriske bilene. De vil være gode løsninger for lokale og urbane miljøer hvor man etter hvert neppe vil akseptere andre kjøretøyer enn de utslippsfrie. Her kommer brenselcellebilene, som ligger noe lenger fram i tid, også til å spille en viktig rolle, mener Mankowsky.

Fart mindre viktig

Fram til nå har kraftfulle og raske biler vært et viktig salgsargument i mange europeiske land. Slik ser ikke Mankowsky for seg fremtidens transport.

Nei, fart og kraft kommer til å bli underordnet utseende, komfort og luksus. Å seile på veien blir viktigere enn transport i racing modus.

Mankowsky tror den frie farten i Tyskland derfor kan stå for fall.

De høye drivstoffprisene i kombinasjon med fokuset på miljøet gjør at folk allerede senker farten. Mange har ikke lenger råd til å kjøre så fort de vil, slår Mankowsky fast.

Mer effektiv

At Daimler tror de store bilene vil overleve og tilpasse seg nye standarder er forskningsbilen F700 et godt eksempel på.

Dette er min bil, og jeg er helt sikket på at elementer fra den vil bli å finne i framtidens biler, sier Jürgen Hirsch. Samtidig presiserer han at F700 kun er en forskningsbil, at den er bygget i kevlar, er litt større enn en S-klasse og at det kun finnes denne ene.

Fire elementer trekker bilen inn i framtiden:

* Den lille motoren (kalt diesotto) på 1,8 liter drikker bensin, men kombinerer dieselmotorens selvtenning under høyt trykk med bensinmotorens tennplugger. Effekt 238 hk + hybrid elmotor på 20 hk gir akselerasjon fra stillestående til 100 km/t for den store bilen på 7,5 sekunder. Drakraften oppgis til 400 Nm og forbruk/utslipp til 0,53 liter/mil = 127 gram CO2/km i utslipp.

* Baksetet kan "snus" slik at den ene passasjeren sitter mot fartsretningen. Således kan bilen brukes som møterom og den har sushibar i midtkonsollen.

* Bilens laser leser veien og tilpasser fjæring og støtdempere slik at fartshumper oppleves som flat vei.

* Instrumenteringen vises indirekte via speil for bedre leselighet enn projisering direkte på glasset.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Forbruker

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag