RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rundkjøring: I desember vil man møte på en rundkjøring her. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE DET NYE KRYSSET! 
Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Rundkjøring: I desember vil man møte på en rundkjøring her. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE DET NYE KRYSSET! Foto: Karl Andreas Kjelstrup Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Slik blir «nye» John Colletts plass

I desember står «Nordre Akers farligste kryss» frem i ny drakt.

ULLEVÅL: Arbeidet med John Colletts plass er allerede i full gang. I løpet av desember vil krysset, som Nordre Aker Budstikkes lesere i 2009 kåret til «bydelens farligste», få en etterlengtet ansiktsløftning. John Colletts plass har, ifølge Samferdselsetatens egne rapporter, hatt noen av Nordre Akers mest alvorlige ulykker, med sammenstøt mellom trikk, bil og myke trafikanter.

LES OGSÅ: Ønsker miljøgate helt til Kirkeveien

– Krysset strammes opp ved at det skal etableres en rundkjøring og trafikkøyer for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper. Bussholdeplassene blir rustet opp, og det blir opphøyet gangfelt i Sognsveien på oversiden av krysset og i John Colletts allé. Kantstein langs fortau blir skiftet ut, og Sognsveien barnehage får ny innkjøring direkte fra rundkjøringen, sier Petter Baumann i Samferdselsetaten.

LES OGSÅ: Skjønner godt at krysset "vant"

Samtidig vil slitte trikkeskinner skiftes ut. Den opprinnelig trikkesløyfa, som fortsatt bærer preg av å ha blitt kjørt i stykker i kantene av de grønne rutebussene (som både Norgesbuss, Ruter og Unibuss i flere omganger har lovet å utbedre), vil det ikke bli gjort noe med.

Grunnarbeidene er allerede i gang, men opprettelsen av rundkjøringen ligger i siste del av prosjektet, og vil starte først i november. Toveis trafikk vil opprettholdes gjennom hele anleggsperioden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere