*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir nye RAV4

Neste Toyota RAV4 ankommer Norge i mars. Foto: Alle foto: Øivind Skar

I mars kommer neste generasjon av den svært populære bilen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med skjerpet konkurranse skal det godt gjøres å selge RAV4 til nivået bilen befant seg på for ti år siden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Til RAV4 har Toyota plukket litt fra flere av egne modeller. Bakvinduet hinter til Ford Kuga.

Klikk på bildet for å forstørre.

Akkurat slik vi er vant til å se en Toyota.

En svært populær bil pakkes helt om, og er akkurat vist på bilmessen i Los Angeles.

RAV4 (navnet betyr «Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive») har en historie i Norge som kan ta pusten fra selv en bilprodusent med ambisjoner. Summeres dette århundrets tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, er det fram til november solgt 28.774 nye og 3519 bruktimporterte RAV4, til sammen 32.293 biler.

Tok av i år 2000

RAV4 har røtter tilbake til 1994, men det var først med ny og fullstendig omarbeidet modell i 2000, det hele tok av i Norge. Med tredje generasjon fikk bilen igjen et betydelig løft i 2007.

I 2001 var hver femte (19,8 prosent) nye 4x4-bil en RAV4. I rekordåret 2007 solgte Toyota 4118 RAV4. Ikke rart du fortsatt ser en RAV4 på annethvert gatehjørne, selv om salget har dabbet litt av de siste årene på grunn av skjerpet konkurranse.

Blir større

Kritikken mot RAV4 er at den er litt liten og har begrenset bagasjeplass. Dette tar Toyota nå på alvor. Den nye modellen er fetet opp med 20 cm i lengden (til 4,57 meter) og litt i bredden. Bagasjerommet øker til 547 liter før seteryggene legges ned.

Det betyr at nye RAV4 blir akkurat like lang som nye Honda CR-V, bilen som i sin tid var første kompakt-SUV og banet vei i markedet før RAV4 overtok.

RAV4 er en av Toyotas verdensbiler, og den selger også godt i USA. Derfor introduseres den først der.

I Norge har RAV4 kun vært solgt med firehjulsdrift, men slik vil ikke kundene ha det lenger. Pris og status betyr mer enn drift på alle hjul. Det har VW til fulle fått erfare med konkurrenten Tiguan. Da Tiguan for et års tid siden kom med kun forhjulsdrift, eksploderte salget.

2 WD kommer

Nå følger Toyota etter. Bort med driften på bakhjulene på den rimeligste dieselvarianten, og både engangsavgiften til staten og prisen faller. Men hva bilen skal koste er ikke klart ennå. Dagens rimeligste RAV4 koster 366.000 kroner. Billigste Tiguan prises fra 303.000 kroner.

RAV4 kommer til Norge kum som femseter og i en karosseriutgave. Motorene er i hovedsak kjente fra andre modeller. Bensinvarianten yter nå 151 hk, og dieselmotoren er den samme som før med 150 hk effekt. I tillegg kommer en mindre og rimeligere dieselutgave med 124 hk, men kun med 2 WD og manuelt gir.

Bilen utstyres naturlig nok med all moderne elektronikk som konkurrentene har, men Toyota holder – enn så lenge – hybridteknologien unna RAV4. Mitsubishis nye Outlander blir derfor mot slutten av 2013 første kompakt-SUV i Norge med hybridteknologi.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.