*Nettavisen* Nyheter.

Slik er familie-elbilene

Elbil-søsknene Mitsubishi i-MiEV (bildet), Peugeot iOn og Citroën C-Zero er ventet til Norge før nyttår. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Tvillingsøsknene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero tankes via stikkontakten, og vil leve et liv på subsidiert nåde.

Klikk på bildet for å forstørre.

Peugeot iOn (bildet), Citroën C-Zero og Mitsubishi i-MiEV er klare for lading.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ikke noe å si på fartsressursene.

Klikk på bildet for å forstørre.

i-MiEV på kaia i Oslo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Du ser fort at dette er en enkel bil.

Klikk på bildet for å forstørre.

De tre laster 166 liter bak seteryggen og totalt 408 liter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lite og søtt instrumentpanel som blant annet viser hvor mye strøm det er igjen.

Uten statlig støtte til langt oppå den snertne, lille takantennen, ville denne trioen – som alle bygges av Mitsubishi i Japan – vært helt uinteressante for folk flest.

Men der veibommene står tett, og bilkøene snirkler seg langs kollektivfelt med god plass, har de elektriske bilene et betydelig potensial.

Særlig gjelder dette rundt flere av de store byene. Høye bompenger alene kan være vektig argument for kjøp av elbil.

Mange begrensninger

Å bruke noe annet enn miljøet som argument for elektriske biler som alternativ til tradisjonelle småbiler, er foreløpig å lure bilkjøperne.

Dette er små biler med mange begrensninger. Men de er alle tre bedre enn dagens elektriske småbiler, og bringer elbilen et skritt framover.

Batteripakken lades hjemme på seks timer (16 amp) og vil etter hvert kunne hurtiglades til 80 prosent ytelse på 30 minutter ved spesielle ladestasjoner.

Hva slags biler snakker vi om?

3,48 meter lange og 1,475 meter brede småbiler med fem dører og plass til fire. Fordi bilene er utviklet parallelt med Smart ForTwo, sitter den elektriske motoren bak, og trekker bakhjulene.

Bilene er konstruert for å oppnå fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester.

Hvordan er de å kjøre?

Ypperlige i byen, greie på vanlig landevei og ikke noe å skrive hjem om fra motorvei. Dette er og forblir bybiler.

Hva er under panseret?

64 hk elmotor med 180 Nm i dragkraft. Derfor oppleves bilene svært raske i bymessig kjørefart. Toppfart på 130 km/t.

Hva gjør de spesielle?

Dette er nullutslippsbiler og nyter alle elbilens fordeler:

* Ingen moms på bilprisen.

* Ingen bilavgift.

* Svært lav årsavgift.

* Ingen bompenger på offentlige veier.

* Ingen parkeringsavgift på offentlige parkeringsplasser.

* Gratis på ferjer. Betaler kun for fører og passasjerer.

* Kan kjøres i kollektivfeltene.

* Redusert firmabilbeskatning.

Dessuten koster en tank strøm nesten ikke noe sammenlignet med bensin/diesel.

Hva er bilenes svakheter?

Når strømmen går, så står du der. Dette er biler hvor kjøringen må planlegges så man alltid har nok strøm. Ellers kan det bli mange og lange kaffebesøk hos ukjente langt veien.

De føles også fortsatt litt som lekebiler, svært enkle og ganske trange. Dette også for å kunne tilfredsstille mikrobilmålene i Japan (350 x 147,5 cm).

Batteripakken drar opp prisen. Men bilene duger om de brukes til det de er konstruert for.

Bruk av klimaanlegg og varmeanlegg, samt kjøring på motorvei, reduserer den oppgitte rekkevidde på 150 kilometer betydelig.

Hvem passer de for?

Alle som kan utnytte bilenes ulike støtteordninger.

Hva koster de?

Alle tre koster 239.900 kroner. Men der Peugeot og Citroën garanterer batteripakken i fem år/50.000 kilometer, slår Mitsubishi til med fem år/100.000 kilometer. Dette er ikke uvesentlig i Norge.

Konkurrenter?

Så langt bare Think.

Når i Norge?

Bilene slippes fra slutten av året og utover vinteren.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.