*Nettavisen* Nyheter.

Slik kan bilen snart se ut

NÆRMERE ENN DU TROR: Elementer fra Kiyora blir å finne å kommende Mazda-modeller.

Mazdas konsepter vekker fortsatt oppsikt. Nå er de ute med en bybil, og elementer fra den er samtidig mye nærmere virkeligheten enn man skulle tro ved første øyekast.

Klikk på bildet for å forstørre.

BLINKLYS: Diodelys åpner for nytt design på lyktene.

Klikk på bildet for å forstørre.

COCKPIT: Føreren trer seg inn bak rattet.

Klikk på bildet for å forstørre.

NÆRT: Her er alle betjeningsfunksjoner digitale og nære.

Klikk på bildet for å forstørre.

BAKLYS: Blink/bremselys i en enhet og som en viktig del av bilens design

Klikk på bildet for å forstørre.

KJENT STIL: Designspråket til Mazda begynner å bli kjent, men Kiyora er mindre ekstrem enn mange av forgjengerne.

Klikk på bildet for å forstørre.

LITEN: Bare 3,77 meter lang, men med tilstrekkelig plass.

Klikk på bildet for å forstørre.

LAVT FORBRUK: Bilen har bensinmotor og slipper ut under 90 gram CO2/km.

Klikk på bildet for å forstørre.

BAK: Spesiell hekk

Klikk på bildet for å forstørre.

ÅPNER OPP: Gir lettere inn- og utstigning.

PARIS: Stadig flere av oss bosetter oss i byer. Allerede nå bor to tredeler av Europas befolkning i bymessige områder og for mange opptrer bilen mer som plunder og heft enn å være til nytte og glede i hverdagen.

Samtidig stiller myndighetene stadig strengere krav både til forbruk og miljømessig fotavtrykk.

I dette dilemmaet befinner bilindustrien seg når de skal forsøke å overtale mennesker som egentlig ikke trenger bil til likevel å velge en. Og det uten at byene kveles av trafikk.

Vippes opp

Noen av Mazdas svar på fremtidige spørsmål knyttet rundt personlig bytransport defineres i konseptet Kiyora. Bilen er liten og lett, og med et i det minste moderne design. Dørene vippes opp for å lette inn- og utstigning, førermiljøet nærmer seg jagerflyets intimitet.

Men først og fremst mener Mazda at bilenes vekt må ned for å gjøre kampen mot lavere forbruk lettere å vinne. Selv hevder Mazda at de tok et viktig skritt i den retning med Mazda2, som er 100 kilo lettere enn bilen som erstattes.

90 gram CO2

Med Kiyora senkes vekten ytterligere gjennom bruk av lette materialer og alternative måter å utforme eksempelvis baksetet på. Dette formes av den som setter seg i det. Mazda hevder at bilen utstyrt med 1,3 liters motor slipper ut mindre enn 90 gram CO2.

Den har automatisk start/stopp-funksjon, sidevinduer i plast og seks trinns automtgirkasse.

Ideene til Kiyora oppstod gjennom et verdensomspennende samarbeide mellom Mazdas ulike designteam, mens den endelige utstillingsbilen har fransk opphav. Med lengde på 3,77 meter laster Kiyora to foran og to i baksetet.







Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag