RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan Oslo bli (nesten) bilfri

Innen utgangen av 2015 lover Hertz at de skal ha bilpooler, som denne på Ola Narr, for hver 500 meter i Oslo sentrum.
Innen utgangen av 2015 lover Hertz at de skal ha bilpooler, som denne på Ola Narr, for hver 500 meter i Oslo sentrum. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Om kort tid finner du en av disse bilene for hver halve kilometer i hovedstaden.

OSLO: «I en moderne og miljøvennlig by skal det ikke være nødvendig å eie sin egenbil.» 

Det vedtok Oslo Venstre på sitt årsmøte i februar.

Ikke uventet fikk det leserne til å reagere. 

«Det mest dustete jeg har lest. Hvis jeg skulle klart meg uten den fordømte bilen hadde jeg brukt 5 timer daglig for å få kabalen til å gå opp, og da har jeg sjekket og dobbeltsjekket rutetider over en lav sko.», skriver en, mens en annen er bekymret for kostnadene:

«Familie på 5 tur-retur til besteforeldre...har noen oversikter på hva slik transport vil koste?»

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Selger egen bil
Og her er svaret; Bilpooler, med medlemsskap og leiepriser fra én time og opp til flere uker, brer nå om seg i Oslo sentrum.

Hertz Norge lover at du om kort tid aldri er mer enn 500 meter fra en slik.

- Gode kollektivløsninger er selvsagt det aller viktigste, men gode bildelingsordninger dekker behov kollektivtrafikken ikke kan løse, sier Trygve Simonsen, administrerende direktør i Hertz Norge.

Han gir Venstre rett i at stadig færre trenger å eie bil om man bor sentralt.

- Fra andre land ser vi at over 40 prosent av de som blir medlemmer i bildelingsordninger selger sin egen bil, sier Simonsen.

Les også: - Det kan ikke koste flere hundre kroner å kjøre barna til barnehagen

Mange trenger bil
Han mener det er viktig at politikerne følger opp med bedre kollektivløsninger, men mener det er umulig å gjøre en by som Oslo helt bilfri.

- Når man skal en tur på IKEA, en helg på fjellet eller besøke en venn som bor utenfor trafikknutepunktene, oppleves bil oftest som det beste alternativet, sier han. 

En undersøkelse gjennomført av Frost & Sullivan viser at en bil i en bildelingsordning fjerner syv til ni privatbiler fra veien. Bildelingsordninger vil derfor bidra til en betydelig forbedret fremkommelighet og luftkvalitet i store byer.

- De fleste som reiser kollektivt opplever at de likevel har behov for en bil. Det kollektive blir et supplement snarere enn en erstatning for privatbilen. Med gode bildelingsordninger kan folk som bor midt i storbyene reelt vurdere om de har behov for å eie egen privatbil, og da snakker vi om et virkelig paradigmeskifte, sier Simonsen.

Fire-fem leiebiler på en parkeringsplass i et boligstrøk, skal ifølge Hertz gjøre det attraktivt å selge privatbilen.


Les også: Helseskadelig luft i Oslo - ber folk bli hjemme fra jobb

Stor vekst i bildeling
I USA har antallet som er med på bildelingsordninger økt fra 1,3 til 3,3 millioner på tre år. I 2020 forventes antallet å være 26 millioner, en tyvedobling på 10 år. Tilsvarende tall kan man finne i flere europeisk land.

I Norge forventes gjennombruddet for bildeling å komme i løpet av de nærmeste årene.

- Hertz investerer stort i bildelingsordninger, og opplever meget god vekst. Innen utgangen av 2015 vil de som bor eller jobber innenfor ring 2 i Oslo aldri være mer enn 500 meter fra en av våre utleiestasjoner. I tillegg har vi god dekning i øvrige deler av byen. Brukervennlig teknologi og svært god tilgjengelighet har gjort bildeling til et reelt alternativ til å eie egen bil, sier Simonsen.

Les også: Diesel-debatten: - Jeg skjønner at folk føler seg lurt

Haster å få på plass
I vinter har Bymiljøetaten i Oslo flere ganger advart mot svært høy luftforurensing. Biltrafikk får mye av skylda, og etter en fersk lovendring kan det allerede neste år bli dieselforbud i Oslo på dager med svært høy forurensing.

Det betyr at det haster å få på plass mer miljøvennlig transport.

- Bildelingsordningene bidrar også til at flere får erfaring med å kjøre el- og hybridbiler. Bilene vi tilbyr skal inspirere folk til å prøve nye modeller, blant annet er bilpoolen på Vulkan i Oslo eneste mulighet for å prøvekjøre Volvo C30 electric. Vi skal også få på plass plug-in hybrider og teste hydrogenbiler, samt øke andelen elbiler, sier Simonsen.

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere