RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

JA, VI ELSKER SYKKEL: Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby og sykkeldirektør Rune Gjøs håper enda flere i Oslo vil bruke sykkel. Nå vil kommunen legge bedre til rette for at det kan bli en realitet.
JA, VI ELSKER SYKKEL: Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby og sykkeldirektør Rune Gjøs håper enda flere i Oslo vil bruke sykkel. Nå vil kommunen legge bedre til rette for at det kan bli en realitet. Foto: Foto: Anita Bakk Henriksen

Slik skal du løse Oslos trafikkutfordringer

Nå vil Oslo kommune vite mer om dine reisevaner, slik at de kan gjøre hovedstaden til en bedre sykkelby.

SENTRUM: Arbeidet med ny sykkelstrategi for Oslo er i gang og første steg er å kartlegge oslosyklisten. Det er sendt ut 9.000 spørreskjema til utvalgte osloborgere der de blir spurt om sine reisevaner.

– Formålet er å få kunnskap om reisevaner og finne ut hvor mye Oslos innbyggere reiser med bil, sykkel, kollektivtransport og til fots, forteller byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby.

Må lytte til oslofolket

Hun er selv en aktiv syklist, og kom i anledningen syklende på en av Oslo kommunes elektriske sykler.

– Disse syklene er geniale for de som ønsker å bruke sykkel som et miljøvennlig fremkomstmiddel, ikke bare for treningens del, påpeker Melby.

I spørreskjemaene skal det blant annet fylles ut en reisedagbok for en vanlig dag. Hvor startet reisen, hva var formålet og hvilket transportmiddel ble brukt er noe av det de ønsker svar på. Kunnskap om innbyggernes reisevaner er viktig for å lage en god strategi.

– For å nå målet om økt sykkeltrafikk er det for byrådet viktig at det gjennomføres et bredt spekter av tiltak, ikke bare utbygging av sykkelveier. Vi er nødt til å høre på hva Oslos innbyggere ønsker for å kunne sykle mer i hverdagen, sier Melby og legger til:

– I dag er det mange som sykler sjelden eller bare av og til. Hvis vi kan få disse til å sykle mer når vi målet om økt sykkelandel i Oslo.

LES OGSÅ: SPALTE: «Syklistene rammes av politikkens tyngdelover»

Gigantiske helsegevinster

Sykkeldirektør i Oslo, Rune Gjøs, er svært fornøyd med den nye kartleggingen, men etterlyser flere deltakere til undersøkelsen.

– Hittil har vi kun fått omkring tusen svar, så nå er det sendt ut purringer til de utvalgte. Når det er sagt ser vi at de ulike bydelene er veldig godt representert, så det er gledelig, påpeker han.

– Så hvorfor er det så viktig for deg å få flere folk til å sykle?

– For det første er det enormt bra for egen helse, og gigantiske ringvirkninger for folkehelsen generelt. I tillegg ville det også hatt stor innvirkningen for en by som er under økende press, sier Gjøs.

– På hvilken måte?

– Oslo er i stadig vekst, og det blir trangere både i byen og på veiene. En økning i syklister ville avlastet for noe av dette, påpeker Gjøs.

Gratis med sykkel på t-banen

Et sentralt mål med den sykkelstrategien er å finne tiltak som gjør det både tryggere og enklere for alle syklister. Det er også viktig at bruk av sykkel som et daglig transportmiddel alminneliggjøres. Sykling skal bli et naturlig og smart transportvalg for mange, uavhengig om du sykler fort eller sakte.

– Som et prøveprosjekt blir det i 2014 mulig å ha sykkelen gratis med på t-banen, så får vi se om det kan bidra til at flere tar med sykkelen, sier Melby.

Oslo kommune har et mål om en sykkelandel på tolv prosent. Dagens andel er på om lag fem prosent. 

– Vi håper å foreslå tiltak for årene 2015-2025 slik at Oslo blir en bedre by å sykle i, og at flere innbyggere sykler oftere, avslutter Melby.

LES OGSÅ:

Oslo-folk mest irriterte på syklister

SPALTE: «Hensynsløse syklister gjør at mange hater meg»

KOMMENTAR: «Jeg var livredd, men ingen prøvde å hjelpe meg»

 

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere