Slik skal Oslo tredoble sykkeltrafikken

Byrådet vil tredoble antall sykkelturer i Oslo.

Byrådet vil tredoble antall sykkelturer i Oslo. Foto: Arkiv

Det skal bli lettere å sykle og vanskeligere å velge bil i Oslo.

OSLO: - Jeg er glad for at vi nå er i mål med sykkelstrategien. Med denne strategien skal vi tredoble antallet sykkelreiser og gjøre Oslo til et nasjonalt sykkelforbilde, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel.

For fredag vedtok byrådet Oslos nye sykkelstrategi, for perioden 2015-2025.

Med svært ambisiøse mål, skal Oslo altså tredoble sykkeltrafikken de neste ti åra, og arbeidet starter allerede neste år.

- Ingenting kan måle seg med sykkel
Strategien er kort fortalt å gjøre det lettere å sykle, og vanskeligere å bruke bilen. Dette skjer i et samarbeidsprosjekt mellom Oslo kommune og Statens Vegvesen.

Neste år skal det settes i gang prosesser for hvordan Oslos nye sykkelveier skal bygges, det skal lages en plan for tettere sykkelveinett, bedre tverrforbindelse mellom øst og vest, samt starte et samarbeid med næringsliv og studiesteder.

En så kalt Oslostandard skal etableres, det betyr egne retningslinjer som skal sikre Oslo en bedre og mer tilpasset tilrettelegging for sykkel.

Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Byråd Guri Melby (V) mener det er avgjørende for Oslo at det nå satses ambisiøst på sykling.

- Det finnes ingen andre transportmidler som kan måle seg med sykkelen hvis man vurderer reisetid, folkehelse, samt investerings- og driftsutgifter. Selv de som ikke sykler får glede av at sykkelandelen øker, spesielt i form av redusert støy og mindre luftforurensing fra andre transportmidler. En satsing på sykkel er derfor noe alle får glede av, sier hun.

Les også: Slik skal de knuse rusbruken blant de yngste

Flere vil sykle
Melby viser også til at befolkningen i Oslo gjerne vil sykle mer.

- En holdningsundersøkelse som ble gjennomført tidligere i år viser at over 90 prosent av alle som bor i Oslo synes det er bra at kommunen satser på sykkel - inkludert de som ikke sykler selv, sier hun.

Målet er at 16 prosent av all hverdagstrafikk i Oslo skal skje på sykkel. I dag er andelen på 8 prosent.

Som dittOslo.no tidligere har skrevet, er det mange steder i Oslo en konflikt mellom syklister og bilister.

Les også: - Den største feilen min mor gjorde, var å ikke lære meg norsk

Skal dempe konflikten
I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse viste det seg at 31 prosent av bilistene svarer syklister når de blir spurt om hvilken gruppe i trafikkende mener forårsaker flest farlige situasjoner.

- Mangel på gode sykkelstier kan være noe av forklaringen, men det er samtidig en kjensgjerning at konfliktnivået mellom bilister og syklister har kommet til kokepunktet, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring, da tallene ble presentert.

Men nå skal altså denne konflikten løses ved å tilrettelegge bedre for syklistene.

- Formålet med strategien er å få flere til å bruke sykkel som fremkomstmiddel og å forbedre forholdene for syklister i Oslo, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Les også: - Det er nesten umulig å integreres i Norge

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag