RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik skriver vi

 

Skrivetips for Lokalavisene Oslo
 

De 10 bud
1.    Skriv klart, enkelt og menneskelig.
2.    Spør alltid: Hva skal jeg fortelle leseren?
3.    Leseren er ikke betalt for å lese din sak.
4.    Lengde er slett ikke lik journalistisk tyngde.
5.    Journalistikk er å skrive, ikke bare samle fakta.
6.    Tenk hele tiden på hvordan saken skal skrives. Skriv, tenk – og skriv igjen.
        Du kan gjerne skrive ingressen til slutt.
7.    Kunsten å skrive er å vite hva du ikke skal skrive.
8.    Demonstrer ikke for leseren hvor mye du har arbeidet med saken.
9.    Å skrive en sak basert på mye fakta, statistikk og tungt tilgjengelig materiale er vanskelig.  Det blir ofte FOR langt, FOR kjedelig og komplisert.
10.    Det er mange måter å skrive en sak på, ikke bare avisens autoriserte.   

 

Saken

Dette er viktig å tenke på

Husk at du blir lest av en god del tusen mennesker. Velg et språk som alle kan forstå. Det er liten vits i å bruke fremmedord som kanskje bare halvparten av leserne kjenner betydningen av. Husk at en av våre viktige oppgaver nettopp er å gjøre det tunge lettfordøyelig. Må du bruke vanskelig tilgjengelig fagterminologi, forklar ordet første gang det brukes. Bruk derfor aldri fagterminologi i ingressen som skal være kort.

Skriver du en større sak, er det greit å lage en faktasak. Dette er spesielt viktig for oss som ikke er en dagsavis. Tenk på at det ikke nødvendigvis er sikkert at leseren sitter inne med for deg selvsagte opplysninger knyttet til saken.

Sjekk at personnavn er riktig skrevet gjennom hele saken, likt stavet og med eventuelle bindestreker på riktig sted. Alle personer har BÅDE for- og etternavn, dette gjelder også barn. Alle gjenkjennbare personer skal så vidt mulig ha fullt navn i avisen.
Sjekk også at stedsnavn er riktig skrevet, og forøvrig at all geografi er korrekt.

Alder på folk er alltid relevant informasjon.

Skriv krystallklart. Be gjerne en kollega lese gjennom saken din. Kutt mest mulig for knapphetens og kjapphetens skyld, føy til litt ekstra for klarhetens skyld. Kutt gjentakelser. Fjern dobbeltinformasjon skrevet med «nye ord». Kvitt deg med de fleste adjektiv og adverb. Bruk aktive verb. Vær gjerrig med passive verb og passiv form. Omskriv og kutt ordfyll. Les høyt for deg selv. Klinger det godt? Er rytmen riktig? Husk igjen at du alltid skriver for leseren.

Billedteksten skal alltid ha en annen inngang enn titler og ingress. Inngangsordet skal beskrive bildets innhold/stemning. Det skal ikke fungere som ingress til billedteksten. Selve billedteksten skal beskrive hva som er poengene i bildet, slik at leseren får optimal hjelp til å forstå bildet. Er det personer med på bildet skal disse alltid navngis, og vanligvis fra venstre mot høyre. Husk å kontrollere at stavemåten på navn korresponderer helt ut med artikkelens navn. Sjekk alltid dette en gang ekstra. Billedteksten skal være kort og konsis. Den skal ikke gjenfortelle saken/artikkelen.

Tittel

FINN POENGET! Les hele saken nøye, finn hovedpoenget/nyheten og lag en tittel som skaper interesse og fanger leseren. Lag utkast til tittelen virkelig sitter – uten at meningsinnholdet forandres.

DEKNING! En tittel skal ha dekning i stoffet og virkeligheten. Den skal holde juridisk. Derfor: Ikke tøy og strekk meningsinnholdet, trekk ikke konklusjoner. Sitér bare rene sitater – forøvrig bruk talestrek, da kan du nemlig også sammenfatte et resonnement. Hvis du bruker en påstand i tittel, bruk talestrek!

UNNGÅ KLISJEER! Det norske tittelspråket er svært rikt på klisjeer. Unngå dem. Særlig hvis du har noen munnhell du er spesielt glad i, for eksempel de utallige variasjonene over ”sporvogn til begjær” , som ble til ”sporvogn til besvær” (om problemene i Oslo Sporveier, første gang var det genialt!) og siden har alle norske avisredaksjoner skrevet om ”ditt til besvær” og ”datt til besvær”. Kill your darlings!

HA DET GØY! En god tittel forlenger livet – og gir leseren et kick. Enten bør tittelen være helt entydig; men flertydighet, ”understatement” løfter gjerne en tittel fra håndverk til epigram.
epigram' (fra gr, av epi- og -gram) kort, fyndig, ofte satirisk, dikt

LA TITTELEN SVINGE! Bruk bestemt form. Unngå fyllord. Komprimer! En tittel skal ha tempo, tempo!

SIKT MOT LESERENS HJERTE! Vil du virkelig vinne leseren, lag titler som går til hjertet, ikke til hjernen!

SNAKK DIREKTE! Det vil gjøre leseren interessert.


INGRESS
Ingressen skal speile innholdet i saken på en kort og presis måte, og friste leseren til å lese videre. Vi har satt en grense på maks 20 ord. 21 er feigt, 24 eller mer er håpløst. Jo kortere, jo bedre, så lenge den inneholder et viktig poeng. Vi skriver stedsnavn foran brødteksten slik: HOLMLIA:

HVORFOR 20-ORDS INGRESSER? Det hjelper deg til å formulere deg:
• klarere
• enklere
• kjappere
• kortere
• fyndigere
•  mer konsist
• mer distinkt
• mer funksjonelt
• pirrende
• poengtert
• avklarende
• appetittvekkende
• spennende
• med stemning
• med innlevelse
• med tilgjengelighet
• visuelt
• beskrivende
• humoristisk

Notiser

Vi bruker stedsnavn også foran notiser. Vi tar mål av oss til å forsøke å få med det meste av det som skjer i våre områder, om det så bare blir i notisform. Flest mulig egenproduserte notiser.

Bildenotiser

Bildenotiser kan være nær sagt hva som helst vi oppdager når vi er ute i terrenget. Det trenger ikke alltid være de store tingene.
Billedteksten skal alltid ha en annen inngang enn titler og ingress. Inngangsordet skal beskrive bildets innhold/stemning. Det skal ikke fungere som ingress til billedteksten. Selve billedteksten skal beskrive hva som er poengene i bildet, slik at leseren får optimal hjelp til å forstå bildet. Er det personer med på bildet skal disse alltid navngis, og vanligvis fra venstre mot høyre. Husk å kontrollere at stavemåten på navn korresponderer helt ut med artikkelens navn. Sjekk alltid dette en gang ekstra. Billedteksten skal være kort og konsis. Den skal ikke gjenfortelle saken/artikkelen.


Tegnsetting – og litt til

BINDESTREK bruker vi bare for å binde sammen ord. Eks. EU-valget, LO-ledelsen, AP-lederen, Øst-Asia, Lars-Erik, 1990-tallet.
TANKESTREK bruker vi i alle andre strektilfeller: som talestrek, som erstatning for komma ved innskutte bisetninger, 10 – 15 etc.
NB: Ikke bruk tankestrek for ofte. Det stykker opp teksten unødvendig. Bruk aldri tankestrek foran tall, da leses det lett som minus.
SAMMENSKRIVING/FORKORTNING bruker vi på organisasjoner som LO, NRK, TV2, TV3, TVNorge, TV1000, EU osv. dette for at eksempelvis TV og 2 ikke skal havne på ulike linjer. Punktum mellom de forkortede ledd sløyfes.
ALLE TALL under 10 000 skrives sammen, altså 4856. Alle tall over 10 000 skrives med ett blindanslag, altså 48 560.
Ikke bruk tegnet for prosent. Skriv prosent.
KLOKKESLETT skrives 14.30 og 04.45.
PENGER skrives med komma, kr 20,00 eller helst 20 kroner.
TIDSBEGREP: Preposisjonen skilles som oftest fra ordstammen: i går, i dag, i morgen. Unngå forkortninger som f. eks. Skriv hele ordet fullt ut.

Flere tips

Varier setningslengden. Kutt mest mulig for knapphetens og kjapphetens skyld, føy til litt ekstra for klarhetens skyld. Kvitt deg med de fleste adjektiv og adverb, men ikke alle. Det er som med mat. Litt krydder forbedrer. Overdreven krydring blir uspiselig.

Bruk Tansa
(evt ordbok på nettet. http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek_nynorsk.html)

La leseren se strukturen i artikkelen.

Sett deg i leserens sted når du skriver.

Les alltid høyt på ethvert stadium i skriveprosessen.

Bruk aktive verb.

Vær gjerrig med passive verb og passiv form.

Omskriv eller kutt «ordfyll».

Tenk i «blokker», skriv i «blokker».

Spør alltid deg selv: Hva vil jeg fortelle leseren?

Test ingresspoeng, sluttpoeng og nøkkelsetninger mens du skriver.


Da kan leseren begynne å glede seg. Kort er godt!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere