RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du julekiloene


FEST PÅ: Drikk like store mengder vann og vin. Det er smart både for midjen og hodet.
FEST PÅ: Drikk like store mengder vann og vin. Det er smart både for midjen og hodet.
Du behøver ikke å legge på deg i julen. Her er tipsene fra ernæringsekspert!

KVINNEGUIDEN.NO: Hvilke knep skal vi bruke for å hindre at festantrekket blir for lite? Her får du ernæringsfysiolog Ellen Hovlands råd som guider deg gjennom alle fristelsene i julehøytiden!

Les også: Det er lov med treningsfri julen

Tenk over

En vanlig porsjon svineribbe med sosisser, medisterkaker, surkål, poteter, pils og akevitt, samt riskrem med rød saus til dessert inneholder omtrent 1800 kcal.

For å forbrenne dette må du gå rundt juletreet i ni timer. Er du i tillegg den som finner mandelen i grøten og premien er en marsipangris, må du gå ytterligere 4,5 timer rundt treet for å unngå å legge på deg.

Nøkkelordet for å hindre vektoppgang er planlegging, tenk igjennom på forhånd hva og hvor mye du skal spise og drikke.

Kombiner de aller mest fristende og fettglinsende alternativene med noe sunt, for eksempel godt brød med roastbiff, skinkestek, kokt skinke, laks og sild, salat og grønnsaker.

Les også: Dette gjør julematen med deg

Gode tips

* Drikk like store mengder vann og vin. Det er smart både for midjen og hodet!

* Når du forsyner deg av de varme hovedrettene kan du for eksempel ta et stykke ribbe, en potet, litt saus og godt med grønnsaker i form av surkål og rosenkål. Sannsynligvis er du passe mett etter denne porsjonen.

* Er du fortsatt sulten så forsyn deg mest av grønnsakene og velg et mindre stykke kjøtt enn du gjorde i første runde.

* Når desserten kommer på bordet er det smart å tenke igjennom hvor mange ganger du vil forsyne deg, hva slags desserter du vil smake på og ikke minst størrelsen på kakestykkene.

* Forsyn deg gjerne med den kaken du har mest lyst på. Det er også lov å smake på flere varianter så lenge det er snakk om små stykker.

* Serveres det ost, er det er smart å spise frukt og grønnsaker i tillegg. Vær raus med stangselleri og paprika, de inneholder lite kalorier og ikke noe fett, men massevis av næringsstoffer!

* Er du ubehagelig mett etter måltidet? Dansing er en utmerket måte å forbrenne kalorier på. Faktisk er det såpass rettferdig her i verden at hvis du er litt stor så forbrenner du også flere kalorier når du danser enn om du er tynn!

Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Les også:
Ikke ødelegg julen med krangling. Få tips av profesjonell coach her
Endelig jul! Synk ned i sofaen med disse tv-godbitene
Slik takler du festsesongen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere