Slimete på Toppåsen

Mathilde Kolstad Henriksen og Jenny Fjellvang Guldvog i aksjon.

Mathilde Kolstad Henriksen og Jenny Fjellvang Guldvog i aksjon.

Mengder av slim ble produsert på Toppåsen skole sist uke. En gjeng fjerde- og femteklassinger hadde nemlig funnet veien til skolen på kveldstid for å lære mer om magien i slim

Ja da: Eskil Fotland Aaseng får det ønskede resultatet.

Forskerspirer: Kasper Jensen Nordeng og Leon Thuv Kosmo.

Flott: Katrine Sjødal og Jenny Marie Åsgård viser fram den grønne herligheten.

Ekte forsker: Kreftforsker Tonje Tvegård hjelper barna. Hun holder kurs i regi av Forskerfabrikken.

Nøye: Mina Skredderberget og Anniken Rafnum Sjødal måler opp.

TOPPÅSEN: Du tror kanskje slim bare er noe grønt og guggete du helst ikke bør forholde deg til – hvis du da ikke absolutt må. Da kan en gjeng fjerde- og femteklassinger på Toppåsen skole fortelle deg noe helt annet. Slim kan nemlig være både spennende, magisk og rett og slett vakkert innimellom.

Denne uken fikk Toppåsen skole besøk av Forskerfabrikken. Fjorten fjerde- og femteklassinger hadde funnet veien til skolen en kald februarkveld for å lære å lage magisk slim, teste konkurranseslim og studere spøkelseskrystaller.

Kult å forske

– Dette er kjempekult! Visste ikke at forskning var så spennende, utbryter Simon på ni år.

Klassevennene er enige: Å forske er kult. Å teste en hypotese er enda bedre. I alle fall når du kan finne ut hva som egentlig skjer når man blander stoffet alginat med vann og rører til krampa tar deg. Sakte men sikkert blir blandingen forvandlet til det seige, herlige stoffet elevene har spådd at det skulle bli til i hypotesene sine.

Fram med kalsiumklorid og vann. Og konditorfarge. Vips har slimet blitt til flotte perleliknende slimkjeder man kan tørke og ta med hjem.

Framtidens forskere

– Vet dere hva vi egentlig holder på med på Forskerfabrikken, spør kursholder Tonje Tvegård.

Til daglig er hun kreftforsker ved Radiumshospitalet. På kveldstid holder hun forskerkurs for barn rundt om i Oslo i regi av Forskerfabrikken.

– Det vet vi, svarer Eskil i femte. – Dere lager forskere.

– Nettopp det gjør vi, parerer Tvegård. Og det har hun antakeligvis rett i.

Forskerfabrikken jobber nemlig aktivt med formidling av forskning til barn i Oslo, og har

som et uttalt mål å gi barn og unge en mulighet til å drive med forskning og teknologi på fritiden.

– Ved å stimulere barns interesse for vitenskap og teknologi tidlig, ønsker vi å bidra til økt rekruttering til forskning og teknologifag i Norge. Samtidig er det viktig å øke barns bevissthet om hvordan teknologi og forskning påvirker oss mennesker, samfunnet og naturen. Slik tror vi barn blir bedre rustet til å møte fremtiden, sier Tvegård.

Flere nysgjerrigperer

Siden starten i 2002 har rundt 10.000 barn deltatt på kurs i regi av Forskerfabrikken. Kanskje har de vekket nysgjerrigheten hos mange framtidige forskere.

– Vi ser at veldig mange barn og unge har lyst til å lære mer om naturvitenskap enn det de gjør på skolen. Dessuten bør gode talenter få stimuli tidlig. Vi får ikke gode langrennsløpere dersom vi tilbyr dem trening fra de er 18 år, avslutter Forskerfabrikksjef og grunnlegger av Forskerfabrikken, Hanne Finstad.

Forskerfabrikken holder kurs både for voksne og barn. Flere lærere på Toppåsen skole har også grepet muligheten, og vært med på forskerkurs tidligere. Les mer om alt det spennende Forskerfabrikken driver med: www.forskerfabrikken.no



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.