Gå til sidens hovedinnhold

Slipper ikke til i miljødebatten

Fagforeningene på Alnabruterminalen føler seg ignorert og utestengt fra miljødebatten. Nå melder de seg inn i Groruddalen Miljøforum.

ALNABRU: Klubbene i Tollpost Globe og Schenker Linjegods varsler at det er høyaktuelt å søke medlemskap i organisasjonen. Frustrasjonen over å ikke slippe til i debatten om dalbunnen, er merkbar blant "gutta på gølvet". Medlemskap blir tatt opp allerede på neste klubbstyremøte etter ferien, varsler Wiggo Vinje. - Et samarbeid mellom miljøforumet og næringslivet må være bra, mener han.

Slipper ikke til

Fagforeningslederen fronter 180 arbeidere på Tollpost Globe-terminalen på Alnabru. De 300 organiserte arbeiderne hos Schenker Linjegods skal også være ivrige etter å bli med.
- Dette er hyperaktuelt. Jeg og Viggo snakker 100 prosent samme språk, bekrefter Geir Tråholt i Linjegods-klubben.
- Det er viktig fordi folk både bor og jobber i Groruddalen. Vi vil ha miljøet rent og pent rundt oss. Samtidig er tilknytningen til jernbanen viktig. Terminalene sliter med plassmangel og sprengte godshus, legger Tråholt til.
Wiggo Vinje mener terminalarbeidernes interesser ikke blir godt nok ivaretatt.
- Fram til nå har det vært en ensporet tankegang som går ut på at all transport- og logistikknæring i Groruddalen skal vekk. Det inntrykket har vi fått gjennom pressen. Vi er nødt til å ha et samspill mellom miljø og næring, sier han.
Vinje etterlyser en mer nyansert debatt om dalbunnen. Frem til nå har det vært en svart-hvitt tankegang, hvor man sier NEI til terminal og JA til grønne plener og kulturhus. Vinje er lei av at næringsvirksomheten blir uglesett og minner om at tusenvis av mennesker får sitt levebrød på Alnabru.
- Vi kan ikke leve av å klippe håret på hverandre. Hvis ikke terminalene får ligge her flyttes det ut av Oslo. Da får vi som jobber her lenger reisevei. Det vil føre til mer biltrafikk og et dårligere miljø, sier han.

Felles interesser

Vinje mener miljø og næringsinteresser kan forenes på en god måte. Han ser ingen motsetning mellom logistikk og miljøhensyn, dersom forumet tilføres nytt blod.
- Vi jobber for et felles mål, nemlig et best mulig miljø for alle. Det er viktig at også vi får fram våre synspunkter, sier Vinje.
- Fram til nå har ingen spurt oss hva vi mener om dalbunnen, sier han. Alliansen miljø og næring er slett ikke nytt for Alnabru-klubbene. Natur og Ungdom støttet Nyland syd-saken, mens forumet kjempet imot, og tapte.
- Det samarbeidet var positivt og viste at det går an å jobbe for et bedre miljø, uten at næringsvirksomhet flytter ut. Vi kan da ikke skru tiden tilbake, påpeker Vinje.
- Men dere står på hver deres side i flere saker. Hvordan skal dette forenes?
- Vi ønsker å melde oss inn, slik at vi kan få frem ulike synspunkter. Det er sunt med debatt og diskusjon, mener Vinje.
Klubbleder Glenn Rygh i Jernbaneverkstedsarbeidernes Forening synes medlemskap er en god idé.
- Vi er medlem både i GMF og Alnaelvas Venner. Det synes jeg vi fortsatt skal være, for de gjør veldig bra ting. Selv om vi var uenige om Nyland syd. Vi bør nok være mer aktive i framtida. Det er fullt mulig å få sameksistens mellom industri, beboere og miljø, sier Rygh.
Vinje tror forumet og klubbene kan enes om mange viktige saker. Han trekker frem NRF-tomta og åpning av Alnaelva som eksempel.
- Jeg ser det som positivt at vi får ei grønn lunge gjennom området. Da kan man sykle til jobb. Det er en myte at vi er noen "miljøsvin". Jeg minner om at Tollpost frakter over 60 prosent av godset sitt på jernbane og målet er økning av denne andelen. Uten transporten stopper Norge opp, avrunder Vinje.

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg