RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slutt på marerittet


 
 
DnB NOR trakk forsikringsgarantien.

ULLERN: – Jeg har ikke ord for dette. Inntil nylig fikk jeg høre at jeg bare kunne glemme å prøve saken for forsikringsnemnda. Jeg ville tape uansett, fordi DnB NOR hadde vunnet liknende saker tidligere. Nå får jeg altså tilbakebetalt 34.000 kroner. I tillegg endrer selskapet forsikringsvilkårene, sier Ullern-Sven som nylig har vendt tilbake til Norge.

Han ønsker fortsatt å være anonym. Dette fordi hans bolig ikke skal identifiseres, i og med at han er utenlands i perioder.

Overholdt vilkårene

Ullern Avis Akersposten har omtalt saken flere ganger etter at Sven skadet kneet i sommer på en ferieøy i Hellas. Han ble fløyet til Aten med helikopter for oppfølging ved et sykehus. DnB NOR Forsikring garanterte for at hans reiseforsikring gjennom MasterCard var gyldig. Alt var i sin skjønneste orden helt til DnB NOR Forsikring gjennom SOS International meddelte sykehuset at Sven likevel ikke hadde gyldig forsikring.

Dermed måtte Sven dekke det videre sykehusoppholdet, samt helikoptertransport på 30.000 kroner. Begrunnelsen fra DnB NOR var at ifølge forsikringsvilkårene skulle minst 50 prosent av reisen fra Norge være betalt med MasterCard på forhånd. Selskapet mente at dette innbar at Sven også skulle ha betalt returbillett på forhånd. Selv om dette ikke sto noe sted i forsikringsvilkårene, mente selskapet at dette var selvsagt. I og med at Sven kun hadde betalt reisen ned til Hellas, gjaldt ikke forsikringen. Dette til tross for at Sven kunne bevise at han kunne skaffe en billigere returbillett og dermed overholdt vilkårene.

Ullern Avis Akersposten kunne også bevise at andre store forsikringsselskaper praktiserte 50-prosentregelen slik at det var nok å kjøpe billett til reisemålet med kredittkortet, for at forsikringen skulle gjelde.

Medhold på alle punkter

– Jeg har brukt mitt opphold i Hellas for å få gjennomslag for min påstand om at det er umulig å gjette seg til at det ligger et krav om returbillett i forsikringsvilkårene. Dette er ikke nevnt med et ord noe sted. Nå har DnB NOR i etterkant endret tolkningen av vilkårene og sier i dag at det ikke er noe krav til returbillett. I tillegg har selskapet gått med på å dekke alle mine utgifter knyttet til skaden. Jeg har i prinsippet fått medhold på alle punkter, sier Sven.

På sykehuset ble han truet med utkastelse da sykehuset ble varslet om at han ikke hadde gyldig forsikring.

– Jeg fikk to timer på meg. Det var veldig traumatisk. Jeg ble mistenkeliggjort på sykehuset som om jeg hadde faket at jeg hadde forsikring. Fra å være Total-kunde hos DnB NOR ble jeg behandlet som en ikke-kunde. Det var helt uforståelig, og jeg opplevde det som svært krenkende. Jeg ble bedt om å forskuddsbetale ved å trekke kortet. Overlatt til meg selv med beinet i skinner måtte jeg komme meg tilbake til feriestedet på egen hånd. Jeg betalte 30.000 kroner av egen lomme til nødvendig helikoptertransport. Til alt overmål sa DnB NOR senere at jeg kunne være glad for at de dekket mine utgifter, frem til de fant ut at jeg ikke hadde gjeldende forsikring, sier Sven.

Maken til neglisjering

Han forteller at mesteparten av sommeren ble ødelagt, både på grunn av skaden og alt arbeidet han har hatt med å grave frem informasjon om forsikringens gyldighet.

– I DnB NOR ble jeg sendt fra den ene til den andre. Jeg har aldri opplevd maken til kundebehandling, men jeg ga aldri opp. Dette ble en viktig prinsippsak. Tenk om det var en annen som hadde blitt utsatt for dette, uten mulighet for å ta de kostnadene som påløper etter at forsikringsselskapet opphever forsikringen. Man kunne risikere å ligge på operasjonsbordet med den beskjed om at forsikringen ikke var gyldig, sier Sven.

Direktøren tok ansvar

Etter å ha snakket med ulike personer på skadeavdelingen og salgsavdelingen i DnB NOR Forsikring, henvendte Sven seg til slutt til den øverste ledelsen i selskapet.

– Jeg så ingen annen råd. Jeg skrev en utfyllende mail til administrerende direktør i DnB NOR Skadeforsikring, Trine Lise Gilbert. Hun innså heldigvis alvoret i situasjonen og tok ansvar. Jeg har nå fått etterbetalt noe over 34.000 kroner for de utgifter jeg hadde i forbindelse med skaden. Jeg savner riktignok en unnskyldning for kundebehandlingen. Selv da jeg kunne bevise at min returreise ble billigere enn utreisen og dermed overholdt 50-prosentregelen, ble jeg bare vist til forsikringsklagenemnda. Dette ble ikke realitetsbehandlet av skadeavdelingen.

LES OGSÅ: - Det er et mareritt
- Bruk en annen forsikring
Trenger ikke returbillett
Kan ikke kommentere
Blitt kasteball hos DnB NOR

– Forstå det den som kan

– Jeg forlanger at DnB NOR informerer sykehuset om at jeg hadde gyldig forsikring. I dag har sykehuset bare fått beskjed om at "No valid insurance was found". Sykehuset må varsles om at jeg ikke har misligholdt noen avtaler, ellers risikerer jeg å bli svartelistet i Hellas som en type forsikringssvindler, sier Sven.

Selv om Sven har fått dekket utgiftene, vil ikke forsikringsselskapet gi ham fullt ut rett.

– DnB NOR skriver at forløpet for historien er grunnen til utbetalingen. Selskapet presiserer at saken er blitt korrekt behandlet ut ifra de vilkår som var gjeldende på det tidspunkt skaden inntraff. Dette er jo rart. Hvis de mener alvor med dette, så skulle det jo stå i de nye vilkårene at man må ha returbillett for at forsikringen skal gjelde. Det er jo det selskapet har påstått hele tiden. I stedet har det stått eksplisitt på DnB NORs nettsider at man ikke trenger å kjøpe returbillett for at forsikringen skal gjelde. Forstå det den som kan, sier han.

– I vilkårsteksten står det også at minst 50% av reisens transportkostnad må være betalt med Total MasterCard før skadetilfelle inntreffer. Altså ytterligere en presisering og lemping på vilkårene., sier Sven.

DnB NOR har uttalt til Ullern Avis Akersposten at de ikke kommenterer enkeltsaker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere