Gå til sidens hovedinnhold

Smart knott i farta!

Hvordan er det egentlig å kjøre en knott i 182 km/t? Helt fint faktisk.

Mindre storbil enn Toyota IQ finnes ikke. Bare 2,98 meter lang og med gedigen plass til to voksne foran, litt snau plass til en voksen på høyre side bak og plass til ett barn bak føreren. Men da kan du glemme alt som heter bagasje med mindre den består av agurker. Selv ikke kameraet vårt fikk plass!

Men som den kjører!!

Vi er på vei mot Milano. Trafikken er liten og veien bred. 90 dieselhester maler under panseret, vi ser i speilet og tråkker til. Turtelleren stabiliserer seg på 3100 omdreininger i sjettegir og fartsnåla limer seg til 182 km/t. Du fikk med deg at bilen fortsatt er under tre meter lang og akselavstanden beskjedne to meter?

Spørsmålet som likevel bør stilles er om IQ er et intelligent bilvalg i et land som knapt kjøper småbiler og hvor IQ faller mellom de fleste kjente stoler holdt opp mot bruksverdi. Og da står man bare igjen med eksponeringsfaktoren.

Norge er muligens ikke urbant nok for IQ. Storbyene våre er knapt store nok for en så smart bil. Men hadde vi derimot bodd i Roma...

Hva slags bil snakker vi om?

Altså: Verdens minste bil med plass til fire tre voksne og ett barn. Men i praksis snakker vi om en fireseter hvor baksetet funger som erstatter for drosjekø på lystige dager.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører fabelaktig til å være så liten. Dette henger naturligvis sammen med bredden i forhold til bilens lengde. IQ kjører eksempelvis i store sirkler rundt Smart ForTwo.

Hva har den under panseret?

Bilen leveres med bensin- eller dieselmotor, og bensinutgaven kan i tillegg utstyres med trinnløst gir (CVT). Dette er de tekniske dataene.















































Motoreffekt

1,0/68 hk (B)

1,0/68 hk (B)

1,3/99 hk (B)

1,4/90 hk (D)

Moment

91 Nm

91 NM

125 Nm

190 Nm

Gir

5 gir

CVT

5 gir

6 gir

Forbruk

0,43 l/mil

0,47 l/mil

0,48 l/mil*

0,40 l/mil

CO2/km

99 g

110 g

114 g

104 g**

0-100 km/t

14,7 sek

15,5 sek

11,9 sek

11,8 sek

Toppfart

150 km/t

150 km/t

170 km/t

170 km/t

* Start/stopp-funksjon



** Partikkelfilter

Hva gjør den spesiell?

Hele konseptet skiller seg ut, men utseendet er mer spesielt enn innredningen. IQ er designet for fem stjerner (best) i EuroNCAPs kollisjonstestprogram og hvis den oppnår topprating vil bilen være den sikreste bilen under tre meter.

Bilen har ni kollisjonsputer, egen knepute for føreren og hodepute bak baksetepassasjerene.

Bilen har naturligvis antispinn, antiskrens, skrivebremser på alle hjul og alle andre sikkerhetsforkortelser det er mulig å klistre på. Og la oss i farten nevne automatisk klimaanlegg og navigasjonsanlegg (ekstra).

Hva er bilens svakheter?

Naturligvis bagasjeplassen, bare 32 liter. Selv med baksetet foldet flatt kan du knapt regne med å få inn amerikakofferten. Tilhengerfeste kan ikke monteres.

Deler av interiøret virker billigere enn det nok faktisk er.

Hvem passer den for?

Alle med nese for å skille seg ut i trafikken og nærmiljøet. Enten vil naboen tro du er splitter pine gal, eller juble av nesegrus beundring for ditt mot.

Hva koster den?

158.000 kroner antydes for rimeligste utgavene. Dette er altså ingen billig bil. Her betaler du for eksponering. Prisnivået vil ligge mellom 158.000 og 200.000 kroner, altså på nivå med den langt større broren Yaris.

Konkurrenter?

Smart ForTwo og Fiat 500 og kanskje Ford Ka, Citroën C1 + C2, Peugeot 107 og Toyota Aygo.

Når i Norge?

I mai 2009. Toyota Norge tror de vil klare å selge 400 IQ i Norge, fra mai og ut året.

Reklame

Black Friday: Her får du oversikt over alle salgene