*Nettavisen* Nyheter.

Snikinnføring av avgiftsparkering

Einar Støp Bowitz.

Denne ordningen er kommunens måte å avgiftsbelegge de gater i Oslo som de tidligere ikke har kunnet avgifts- belegge, sier rasende Lindern-beboer.

ST.HANSHAUGEN/LINDERN: Einar Støp Bowitz bor i Fayes gate på Lindern. Han har brukt den siste måneden på å kjøre rundt og rundt og rundt og rundt for å finne ledig parkeringsplass, etter at beboerparkeringen ble innført i begynnelsen av januar. Til tross for at han bor i sone 2, og er innenfor beboerparkeringsordningen slakter han den.

Ordningen med beboerparkering medfører mer ørkesløs kjøring. Den hindrer sosial omgang. Den gjør parkering for beboerne enda vanskeligere og dyrere. Det er helt absurd, sier han da Lokalavisen St. hanshaugen treffer han en formiddag på Lindern.

Selv har han i en måned forsøkt å fåtilsendt beboerkort, uten hell.

Svært mange av parkeringsplassene er naturlig nok ledige.

Det er først om ettermiddagen kampen om plassene begynner, sier han oppgitt.

Pengene skulle vært brukt på å opparbeide flere parkeringsplasser, for bilene forvinner ikke ved avgiftsbelegging. Jeg vet ikke hvordan de foreløpige evalueringer av ordningen skal foregå. Telle kroner i kassa til Trafikksjefen?

StøpBowitz rister på hodet over Trafikketatens arbeid i forkant av ordningen.

Trafikketaten, som administrerer ordningen, hevder å ha levert fyldig informasjon til alle som omfattes av ordningen, i god tid, distribuert av Posten. Hverken jeg, eller noen av de naboer jeg har snakket med i den hvileløse rundkjøring etter parkeringsplass, har noengang mottatt denne informasjon, sier han.

Ordningen med "beboerparkering" skal være et prøveprosjekt. For hva? Flere inntekter til Trafikketaten? Det er ingen som tror at ordningen noengang vil bli fjernet igjen! Flere parkeringsplasser for beboerne har den ikke skaffet. Parkeringsplassene formerer seg ikke ved at de avgiftsbelegges, tordner Støp-Bowitz:

Fra mitt vindu kan jeg observere at de fleste plassene er tomme på dagtid. Fra klokken 16-17 fylles de opp, og nattparkeringen (som sjenerøst nok skal være gratis) er om mulig blitt enda vanskeligere enn tidligere. I tillegg må bilen flyttes før klokken 08.00, hver dag. Jeg bruker vanligvis ikke min bil ofte, kanskje en gang i uken eller to. Denne ordningen tvinger meg nå til å kjøre rundt i ring to ganger i døgnet helt unødvendig for mitt formål med å ha bil. I tillegg hindrer den at min kjæreste kan komme på overnattingsbesøk, hun kan ikke søke om "beboerkort" (om de noengang bli utstedt).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag