*Nettavisen* Nyheter.

Solveien stenges for gjennomfart

STOPP! Leder for bydelsutvalget, Arve Edvardsen (H), er svært fornøyd med at byrådsavdelingen nå ønsker å gjennomføre et prøveprosjekt med boligsone i Solveien. I prøveperioden skal det stenges for gjennomtrafikk i rushtiden. Foto: Alle foto: Kristin Trosvik

Bymiljøetaten har fått i oppdrag å igangsette et prøveprosjekt med boligsoner i Bydel Nordstrand. Første prøvesone blir Solveien med tilsluttende veier.

Klikk på bildet for å forstørre.

SOLVEIEN: Bydelsutvalget foreslår en rushtidsbom her i Bekkelagsveien/Solveien og en i Solveien/Nordstrandveien.

NORDSTRAND: – Solveien har vært belastet med uønsket gjennomtrafikk i veldig mange år, sier leder av Nordstrand bydelsutvalg, Arve Edvardsen (H).

LES OGSÅ: Boligtomt i Solveien solgt tre millioner over takst

I Bydel Nordstrand sin trafikkplan, som ble vedtatt i bystyret i juni 2011, var det forutsatt etablering av så kalte «boligsoner» som skulle skjermes for gjennomtrafikk.

Bymiljøetaten anbefalte byråden om å ikke gjennomføre dette, noe som ble sendt bystyret høsten 2013.

– Nå har byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, etter møter med oss, snudd og pålagt Bymiljøetaten om å gjennomføre et pilotprosjekt i Solveien, sier en fornøyd med BU-leder.

Støtter bydelen

I brev fra byrådsavdelingen til Bymiljøetaten, datert 4. mars 2014, oppsummeres årsaken til at Bymiljøetaten opprinnelig ikke anbefalte å gjennomføre vedtaket.

Etaten mente at det allerede var et lavt trafikknivå innenfor boligsonene og at trafikken som blir flyttet vil gi en økt belastning på veier som allerede har mye trafikk.

Byrådsavdelingen vil likevel støtte bydelen i sitt ønske om å gjennomføre prøveprosjektet og ber i brevet om at etaten sender en plan for gjennomføring til byrådsavdelingen innen utgangen av april dette år.

LES OGSÅ: Flere hundre naboer vil ikke stenge Kåres vei

Utprøves i Solveien

Nordstrand bydelsutvalg vedtok at de ønsket et prøveprosjekt for boligsoner i Solveien og tilsluttende veier fra Nordstrandveien mot Holtet. Det foreslås en prøveperiode på to år.

Detaljene for hvordan dette skal gjennomføres er ikke klare, men tidsstyrte bommer er en mulig løsning.

Det finnes også andre moderne metoder som et alternativ til bom som innebærer fysiske hindre for gjennomkjøring.

– Skilting er neppe aktuelt. Politiet er veldig restriktive på slik skiltbruk fordi det er vanskelig å kontrollere, sier BU-leder Arve Edvardsen.

LES OGSÅ: Vil stenge boligvei for biler

Tidsstyrte bommer

Bydelsutvalget har skissert en løsning med rushtidsbommer i Nordstrandveien/Solveien og i Bekkelagsveien/Solveien.

Bommene stenger i rushtid, men åpner for trafikk ut av sonen retning sør om morgenen og for trafikk inn i sonen i retning nord om ettermiddagen.

Et eksempel på en slik tidsstyrt bom finnes i dag i Herregårdsveien. Denne bommen er nede mellom 7 og 9 om morgenen.

– Det er veldig mange som bruker Solveien for å slippe trafikken i Ekebergveien. Så her tror jeg det kan være nødvendig med rushtidsbom både om morgen og ettermiddag, sier Arve Edvardsen.

LES OGSÅ:

Slik blir E18 Mosseveien

Ekebergveien utvides, spår lokal autostrada

Trafikkaos i Mellombølgen, tilløp til håndgemeng

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag