RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sparer over 60.000 i året på å droppe bil


STORE SEKKER: En gang i uka fyller familien sekkene fulle med tomgods og papiravfall og tar bussen til tettstedet Tangen 40 minutter unna. Der fylles sekkene til randen med alt av varer familien trenger ut uka. F.v. Elin Leer-Salvesen, Are Dammann og sønnen Stian (10).
STORE SEKKER: En gang i uka fyller familien sekkene fulle med tomgods og papiravfall og tar bussen til tettstedet Tangen 40 minutter unna. Der fylles sekkene til randen med alt av varer familien trenger ut uka. F.v. Elin Leer-Salvesen, Are Dammann og sønnen Stian (10).
Få ting suger så mange tusenlapper ut av kontoen din som bilen. Sjekk hva den koster deg.

Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV), mener de færreste i Norge bor slik til at de har mulighet til å velge bort bilen. Det vil familien på Nesodden i Akershus gjerne motbevise.

For med et grisgrendt bosted, gårdsdrift (høner, hest, birøkting), egen familiebarnehage, tre barn og et liv med mange interesser og aktiviteter utenfor gården, er det ingenting ved deres tilværelse som ikke tilsier et skrikende behov for bil.

– Og hadde vi hatt det, så hadde vi kjørt mye, fastslår mor Elin Leer-Salvesen.

Men familien har bestemt seg. De vil ikke belaste miljøet med én bil til. Som sønn av Fremtiden i Våre Hender-grunnlegger, Erik Dammann, er Are Dammann oppflasket på at personlig livsstil skal være så skånsom mot miljøet som mulig.

Sykler og går

Barna synes ikke det er det minste kjipt at de aldri kan bli kjørt verken til fritidsaktiviteter eller venner.

– Absolutt ikke, utbasunerer Stian (10) med stor overbevisning.

Han forteller at han liker å gå og sykle. Tonje (18) sier at hun er glad hun aldri har fått den vanen at hun må kjøres. Nå tenker hun aldri over det.

Men alle i familien har lært seg viktigheten av å komme tidsnok til bussen. For den går bare én gang i timen midt på dagen og i helgene, og bare litt hyppigere i rushtiden.

Fyller opp sekkene

Planlegging er stikkordet for en bilfri hverdag, forteller familien. Ukas innkjøp foretas én gang i uka. Da fyller familien opp store sekker med alt av tomgods, panteflasker og papiravfall, og går gjennom en liten skog til bussen, som de tar til nærmeste tettsted med butikker (ca. 40 min).

På vei hjem er sekkene fylt til randen av varene som familien trenger til uka.

Familien betaler også gladelig litt ekstra for å få tilkjørt ting til gården. Som fôr til dyrene, mat til barnehagedriften og andre større ting.

Til arrangementer hvor det ikke går buss og det er for langt å gå eller sykle, får de som oftest sitte på med andre. Taxi trenger de stort sett bare fem-seks ganger i året.

– Men dette viser jo at vi er avhengig av at noen kjører. Men vårt syn er at det er bedre for miljøet at noen kjører enn at alle gjør det, sier ekteparet.<

Et rikt liv uten bil

Mellom 50.000 og 140.000 kroner i året. Det er hva det koster å eie en bil, alt etter hvor dyr og stor den er, ifølge årets beregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

For en vanlig familiebil, med nypris satt til 350.000 kroner, vil en familie måtte ut med 85.000 kroner i året, eller 7.100 kroner i måneden i kostnader.

For samme type bil kjøpt brukt fem år gammel, blir de årlige utgiftene cirka 66.000, eller rundt 5.500 kroner i måneden. Det tilsvarer to til tre netto månedsinntekterer for en norsk gjennomsnittshusholdning, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Alternativer

Har du ikke bil, må du transporteres på annet vis. Men dette kan gjøres langt billigere enn ved å eie egen bil, og det finnes flere alternativer.

For å starte kollektivt: Månedskortprisen innenfor én kommune ligger i snitt på 550 til 700 kroner. For folk som trenger å reise gjennom flere soner, for eksempel ved å pendle inn til en by, varierer prisene fra 1000 til 2000 kroner, avhengig av antall soner.

I en familie på fire hvor én av de voksne er avhengig av å pendle langt, mens den andre voksne i familien klarer seg med et vanlig månedskort, og barna med hvert sitt klippekort til mer sporadiske turer, vil de årlige kollektivutgiftene utgjøre rundt 37.000 kroner.

Da sitter du likevel igjen med 48.000 kroner eller 29.000 kroner ekstra, i forhold til å eie en nybil eller en brukt bil.

Taxi hver dag

De fleste vil i tillegg trolig ha behov for noe bilkjøring i tillegg til kollektivtransport. Og uten egen bil, har du god råd til å kjøre taxi.

Med utgangspunkt i regnestykket over kan du faktisk kjøre 11 km (nybil) eller 4 km (bruktbil) med taxi – hver dag året rundt i tillegg til ubegrenset kollektivreising.

Et mer økonomisk alternativ kan være å bli medlem av et bilkollektiv, som i dag finnes i seks av Norges byer: Oslo, Trondheim, Bergen, Drammen, Stavanger og Kristiansund.

Ved å kjøpe deg inn med en andel og et depositum på til sammen 6000 kroner (som du får igjen hvis du selger deg ut), får du tilgang på en rekke biler i alle størrelser for en rimelig kilometer- og døgnpris. Da er drivstoff inkludert.

Billig å dele bil

Bilkollektivet – Nordens største bildelere – opplyser at gjennomsnittsbrukeren deres kjører 1500 km i året. Det vil si en årlig kilometerutgift fra 3600 kroner (for billigste småbil) til 4800 kroner (for de største kassebilene).

Døgnleien varierer fra 180-280 kroner, men det er også mulig å leie bil på timesbasis. Du skal med andre ord kjøre svært ofte og langt for at bilkollektiv skal bli dyrere enn å eie egen bil.

Med en kombinasjon av kollektivtransport, taxi og bildeling vil de fleste dermed langt på vei ha løst sine transportbehov – samtidig som de sitter igjen med mange tusenlapper i forhold til bileierne.

Bruk pengene med god samvittighet på hva enn hjertet skulle begjære – for hver eneste person som dropper å eie egen bil, gjør samtidig en svært god innsats for miljøet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere