*Nettavisen* Nyheter.

Spør ungdommen til råds om skole-frafall

Ap-politiker Anne Cathrine Berger fikk mye ut av møtet med skoleelevene. Simen Magnussen og Marius Toresen fra Etterstad videregående skole var sterke bidragsytere under møtet på Stortinget. Foto: Foto: Lars Roar Rud

Hva skal til for å hindre frafallet i videregående skole? Det vet elevene selv mye om.

STORTINGET: Frafallet i videregående skole er blant temaene programkomiteen til Oslo Ap tar fatt i. I den anledning inviterte lokalpolitiker Anne Cathrine Berger elever i Oslo-skolen til rådsmøte.

Ifølge henne er det en tredjedel som ikke har fullført innen fem år.

En tredjedel

Størst frafall skjer i østlige bydeler. Men at elevene selv får komme til orde er ikke hverdagskost.

– Det er hyggelig at noen hører på oss og at vår mening betyr noe, synes Marius Thoresen og Simen Magnussen ved Etterstad videregående skole.

Toresen, selv leder av elevrådet, var en av flere med klare innspill.

– Start med skolebygg! En av fem bygg er helsefarlige og illeluktende, fortalte Toresen.

Mer informasjon

Bedre og mer treffsikker informasjon om hva videregående går ut på, ble etterlyst av flere.

– Det er for mange dårlige rådgivere. En av tre mangler utdanning innen rådgivning. Et eksempel viste at eleven ble anbefalt bygg og anlegg etter ti minutters samtale, sa Einar Østby.

– Ungdomsskole-elever vet for lite om hva de går til. Det er for dårlig informasjon, sa Martin André Reinertsen.

Flere språk

Økt elevdemokrati ble også fremhevet som viktig for å hindre frafall.

– De skolene som satser mer på elevdemokrati har lite frafall, fremholdt Østby.

Hassan Ali Syed fra Ulsrud videregående påpekte hvor viktig det er å nå minoritetselevene, og at leksehjelp kan være avgjørende.

– Jeg fikk leksehjelp hos Røde Kors, det hjalp meg veldig mye. Mange foreldre av minoritetselever har ikke kunnskap om skolesystemet, og får derfor ikke hjulpet barna sine, sa han.

Bedre utdanning

Endel av skytset ble også rettet mot lærerstanden. Spesielt eldre lærere evner ikke å møte eleven på hans/hennes premisser, mente elevene.

– Lærerne må bli flinkere til å tenke gjennom hvordan de fremstår og kan være et forbilde for elevene. Og de må lære seg bruk av sosiale medier, påpekte Amalie Lønning.

Berger lovte å ta med seg innspillene videre til partiet.


– Jeg har fått mange gode råd av dere. Noe av det var nytt, mens en del var kjent, sa hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.