RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TESTET: BMW X6 xDrive35d
TESTET: BMW X6 xDrive35d

Sporty gigantcoupé

Praktisk er den ikke, men når en SUV-aktig sak på nesten 2,2 tonn kjører som en sportsbil, da blir det morsomt.

Hva slags bil snakker vi om?

Dette er en SAC, ifølge BMW - en Sports Activity Coupé. Det en en stor bil med cm-målene 487/198/169 (Lengde/bredde/høyde). X6 er med andre ord både lengre og bredere enn X5.

Med klima- og miljøfokuset som bakteppe, kan man undre seg over timingen på lanseringen av en ganske så upraktisk monstercoupé. Den har maksimal bagasjeplass på 1450 liter, som er er mindre enn i en Corolla Verso. Det skal imidlertid være nok plass til fire golfbager, ifølge BMW.

X6 settes sammen i USA og er beregnet for samme marked - et marked som har et noe annet bilbruk enn i Norge. De amerikanske bilprodusentene sliter fælt med å få solgt de mest tørste bilene sine, men X6s toppmodell - med V8 og 407 hk - oppgis å ha et gjennomsnittlige forbruk på 1,25 liter pr mil. Det er nok temmelig beskjedent i amerikansk (minus California) målestokk.

Hva har den under panseret?

Vår testbil har en 3,5 liters dieselmotor og et EU-målt forbruk på 0,83 liter pr mil. CO2-utslippet er på 220 g/km. Med tanke på bilens størrelse og vekten på over to tonn, er det ikke er i klimasjokk-klassen.
Motoralternativene:
* BMW X6 xDrive50i: V8 Twin Turbo, 407 hk, 0-100; 5,4 sek, forbruk: 1,25 l, C02: 299 g/km.
* BMW X6 xDrive35i: Rekke-6 Twin Turbo, 306 hk, 400 Nm, 0100 km: 6,7 sek, forbruk 1,09 l, CO2: 262 g/km.
* BMW X6 xDrive35d: Rekke-6, Variable Twin Turbo, 286 hk, 580 Nm, 0100 km: 6,9 sek, forbruk: 0,83 l, CO2: 220 g/km
* BMW X6 xDrive30d: Rekke-6 diesel, turboladet, 235 hk, 520 Nm, 0100 kk: 8,0 sek, forbruk: 0,82 l, CO2: 217 g/km.

Hvor fort går den?

Toppfart: 236 km/t
0-100 km/t: 6,9 sek (Gjelder for testbilen xDrive35d)

Hvordan er den å kjøre?

En meget god bil å kjøre, blant annet takket være det splitter nye DPC-systemet (Dynamic Performance Control) som bidrar til god mestringsfølelse - selv ved høyere fart på smale, svingete veier. CBC-systemet (Cornering Brake Control) bidrar til stabilitetet ved oppbremsing i sving. Testbilen vår er utstyrt med massive 315/35R20-dekk bak og 275/40R20-dekk foran, men vi kjente aldri ubehag selv på svært sporete vei. X6 er stor, men føles som en sportsbil. Den er kort og godt morsom å kjøre.

Hva koster den?

Testbilen xDrive35d koster i overkant av 1,1 millioner kroner. For V8-eren må du punge ut med over 1,5 millioner kroner. Et forholdsvis stort antall mennesker med vekttall fra humanistiske og samfunnsvitenskapelig fag på universiteter og høyskoler - som oppfatter seg selv som motstandere av økt forbruk - og med en særlig forståelse for begreper som "solidaritet", "enhetsskolen" og "fellesskapsverdier" - vil neppe hylle X6-eiere. Men det er sannsynligvis en pris X6-eierne er villig til å betale.

Hva gjør den spesiell?

Høy bakkeklaring, lav profil, store proposjoner og amfibieaktige bakpart gir X6 et oppsiktsvekkende design.

Hva er bilens svakheter?

La oss se bort fra at bilen oser av politisk ukorrekthet. Den lave profilen og vinkelen på frontruten gjør at speilet kommer i veien for sikten mot høyre, som særlig er generende ved høyresving. Sikten bakover er også dårlig. Kan du rygge kassevogn, har du neppe problemer med å manøvrere X6 bakover heller, takket være de gigantiske sidespeilene. Testbilen vår har ryggekamera, men som vi gjøres oppmerksom på: "Never rely solely on the camera.

Hvem passer den for?

For alle som elsker å kjøre stor og sportslig bil. Stikkord for kundegruppen er nok glasert takstein, sørlandshus på Tjøme, laft- og neverpalass på fjellet.

Konklusjon

Et overflødighetshorn av en bil - men med stor tiltrekningskraft. Temmelig høy "king of the road"-faktor, uortodoks form og glimrende kjøreegenskaper gjør X6 vanskelig å mislike.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere