RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sporveien på plass

Bydelsutvalget i Vestre Aker var synlig fornøyde da Oslo Sporveier ved administrerende direktør i Oslo T-banedrift, Øystein Svendsen, tok oppfordringen fra BU og stilte på sist møte.

Huseby: Holmenkollbanen har vært et sårt punkt for mange av representantene i bydelsutvalget. På møtet 12. april ble det besluttet å sende et brev til Sporveien med en oppfordring om at en representant derfra skulle stille på BU-møtet 10. mai for å orientere om situasjonen.
Det hadde Sporveien tydelig ingenting imot. Svendsen benyttet på sin side anledningen til å orientere om dagens situasjon for Holmenkollbanen og om kortsiktige og langsiktige planer. Han understrekte i tillegg at Sporveien ønsker å stille på et nytt BU-møte mot høsten for å holde dialogen gående.
- Jeg vil først og fremst understreke at Holmenkollbanen er meget spesiell både nasjonalt og internasjonalt. Den skal frakte lokalbefolkningen, ta seg av utfartstrafikken, frakte ski og sykler og ikke minst ta seg av større arrangementer i Holmenkollen. Den er svært gammel, og bærer preg av det, sa Svendsen.
Han informerte videre om de ulike typene av T-banevogner som benyttes og hvilke problemstillinger man står overfor i forhold til å modernisere og oppgradere en så gammel strekning. Han satte fokus på punktlighet og regularitet og grunnen til at mange har gitt yttrykk for at hver gang det er forsinkelser eller innstillinger, ja da er det gjerne Holmenkollbanen det gjelder.
- Hvis det er store forsinkelser og det fører til at Holmenkollbanen snur på Majorstua skyldes det dessverre at for resten av linjene betyr det minst konsekvenser, fortalte Svendsen.
Han la i tillegg vekt på at det i disse dager pågår en utredning i forhold til hele Holmenkollbanen med tanke på hva som skal skje av forandringer fremover. Noen av alternativene er blant annet å oppgradere slik at man kan kjøre T-2000 vogner med høyere pålitelighet, kjøre T-2000 i kombinasjon med trikk, kjøre kun trikk eller bygge om Holmenkollbanen slik at nye vogner kan kjøre. Oslo Sporveier vil komme tilbake til Vestre Aker BU så raskt denne utredningen ferdigstilles.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere