RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sporveien vant i EFTA-domstolen

Oslo Sporveier er frikjent fra anklager om ulovlig statsstøtte.
Oslo Sporveier er frikjent fra anklager om ulovlig statsstøtte. Foto: Berit Roald (Scanpix)
Sist oppdatert:
EFTA-domstolen har frikjent Oslo Sporveier fra anklagene om å ha mottatt ulovlig statsstøtte.

OSLO: Dermed kom domstolen til samme konklusjon som overvåkingsorganet ESA. Det var busselskapet Konkurrenten.no som i 2006 klaget Oslo Sporveier inn for ESA for brudd på EØS-regelverket.

Selskapet hevdet at Oslo Sporveier fikk statlig kompensasjon for mer enn det tjenesten faktisk kostet, og at det overskytende beløpet ble brukt til å subsidiere annen kommersiell transportvirksomhet.

Les også - Når snorklippekåte vil løfte Tøyen

ESA konkluderte i 2010 med at saken ikke skulle forfølges, men måtte vurdere den på nytt etter at EFTA-domstolen annullerte vedtaket. I desember 2012 ble Oslo Sporveier frikjent av ESA.

Etter dette leverte Konkurrenten.no nye klager i saken to ganger, men nå har EFTA-domstolen besluttet at selskapet ikke hadde rettslig grunnlag for å gjøre dette. Kjennelsen fra domstolen sier at Konkurrenten.no ikke har dokumentert påstandene om at selskapet er skadelidende av støtten til kollektivtransporten i Oslo.

– Vi er glad for at EFTA-domstolen bekrefter riktigheten i ESAs tidligere avgjørelser om at den praksis som er fulgt i Oslo kommune og Sporveien er i tråd med gjeldende EØS-lovgiving. Med denne kjennelsen settes det endelig sluttstrek for en lang og krevende juridisk håndtering, sier Thorbjørn Thoresen, som har ledet rettsforhandlingene på vegne av Sporveien.

Oslo Sporveier har byttet navn flere ganger og heter i dag Sporveien.

Les også: This is Tøyen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere