*Nettavisen* Nyheter.

språk på Ruseløkka skole

Ruseløkka er den skolen i Norge hvor flest forskjellige språk er representert i skolegården. Vi har 42 forskjel-lige språk blant elevene, og det er vi stolt av, sier rektor Per Musæus.

VIKA: I frikvarteret på Ruseløkka skole er det er det full fart med ballspill, sisten, paradis, snøballkasting og klatring i stativ, som i alle andre skolegårder rundt om i landet. Samtidig er skolen spesiell, med 42 forskjellige språk fordelt på mer enn 200 flerspråklige elever. Et lite knippe av dem møter oss ved vårt besøk på skolen, og de gleder seg til å bli tatt bilde av.

- Er det dere som skal ta bilde av oss, er det en jente som sier, før alle roper om hverandre hvor familien har sine røtter. Vietnam, Kina, Israel, Pakistan, Somalia, USA, Spania, Frankrike, Sverige og Japan er noen av landene vi får med oss.


Ser fordelene

Før fotograferingen blir vi vist inn i administrasjonsbygget. På rektors kontor dukker det opp minner fra egne skoledager, og den skremmende følelsen av å ha gjort noe galt, biter seg fast i korsryggen. Vente på rektor. Når skolens overhode Per Musæus setter seg ned, og med smilende øyne spør hva Lokalavisen lurer på, blir stemningen litt mer behagelig. Han forteller at av totalt 480 elever er 42 prosent flerspråklige.

- Vi er opptatt av å bruke dette på en positiv måte, og dra på fordelene ved det flerkulturelle miljøet vi har her, sier Musæus. Rektoren er opptatt av mulighetene som, i hans øyne, bare øker i takt med mangfoldet.

- Ikke bare lærer barna andre kulturer å kjenne, men lærerne kan benytte det i undervisningen. For eksempel i historie-, religion- og geografitimene, sier Musæus. Når det gjelder religionslære, sier rektoren at skolen ikke underviser på samme måte som før. Elevene lærer om alle religioner selv om det er hovedvekt på kristendommen, og det blir tilrettelagt for forskjellige arrangement eller religiøse tilstelninger.

- Og det er helt slutt på morgenbønn og salmer, sier han.


Nye normer

Ute i skolegården er 4. klassingene i full gang med å finne seg en fin plass i klatrestativet før fotografen kommer. Ingen krangler, men det er om å gjøre å komme nærmest kamera eller høyest i stativet.. Klasseforstanderen forsøker å holde orden i rekkene, men når blitsen lyser er ungene ikke til å styre. Alle smiler og ler, mens de roper og lurer på hvilken avis de kan se seg selv i. Rektor Musæus er stolt av elevene sine og mener de fortjener mer frihet til å finne ut av ting selv. Læring gjennom lek skaper rammer for resten av livet.

- Filmer, media og spill påvirker hverdagen. Det er nye normer i barns lek i dag. Regler som vi kjenner fra gamle dager, som at to mot en er feigt, ikke sparke en som ligger nede eller feigt å slå under beltestedet, slikt er ikke like selvsagt lenger. Det er viktig med ytre påvirkning og at voksne følger med, men hvis voksne alltid passer på, lærer ikke barna å sette egne grenser, sier Musæus.


Miniatyrverden

Mange grenser og regler skal læres, noen tøyes, og andre brytes nok også i skolegården på Ruseløkka, akkurat som i resten av verden. Barna på Ruseløkka skole er heldige som lærer kulturbetingede grenser. De lærer forskjellige livsstiler å kjenne, de lærer om og lærer å respektere hverandres livssyn, og de får mulighet til et lite innblikk i 42 forskjellige språk alt i tidlig alder. Det kan de få glede av resten av livet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.