RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
De er for fulle og for få. Nå må det kroner på bordet for å få plass til alle de reisende.
De er for fulle og for få. Nå må det kroner på bordet for å få plass til alle de reisende. Foto: Hege Braaten

Stappfulle og for få

Sist oppdatert:
Målet er at ingen skal trenge bil i Oslo. Men skal Ruter få dette til, må det mer penger på bordet og flere avganger til.

OSLO: –  T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum er full. Det er rett og slett ikke plass til å kjøre flere tog gjennom tunnelen.

Det sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen. 

Les også: Disse trikkene koster skjorta

I dag ble Ruters kollektivtall lagt fram. De viser at dersom kollektivtrafikken skal kunne erstatte bilen, så må det gjøres millioninvisteringer. I fjor var det 319 millioner enkeltreiser i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Det er en økning på 3,4 prosent.

- Mange rushtidsavganger med buss og trikk er veldig fulle. Vi ser også at veikapasiteten, spesielt på de store hovedårene inn mot Oslo, begynner å bli knapp. Fremkommeligheten for trikk og buss i Oslo sentrum er heller ikke god nok, sier Jenssen videre.

Enorm befolkningsvekst

Prognoser sier at Oslo og Akershus står overfor en massiv befolkningsvekst frem til 2060. Målet er at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange, skal ta all fremtidig transportvekst.

Det krever en årlig trafikkvekst på minimum 5 prosent.  Bekymringen er at Ruter ikke skal klare å møte veksten før det er for sent.

Fakta: Veksten i kollektivtrafikken 2014

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Buss økte med 2,7 prosent til 140 millioner reiser
  • T-bane økte med 3,3 prosent til 88 millioner reiser
  •  Trikk økte med 3,4 prosent til 51 millioner reiser
  • Båt økte med 11 prosent til 4,2 millioner
  •  Lokaltog økte med 7,1 prosent til 37 millioner reiser
  • Antall reiser i Akershus økte med 3,5 prosent til 80 millioner
  • Antall reiser i Oslo økte med 3,3 prosent til 239 millioner


– Mot 2060 kan hovedstadsregionen komme til å få flere hundre tusen nye innbyggere. Skal vi klare å få alle disse til å reise kollektivt, betyr det at vi kommer til å måtte håndtere i underkant av 700 millioner kollektivreiser innen 2060, forklarer Jenssen.

For å kunne møte denne veksten, har kollektivtrafikken i Oslo og Akershus et behov for en årlig kapasitetsøkning tilsvarende 30 leddbusser, 1 seksvogns T-bane tog, 2 fulle trikker og to doble lokaltogsett.

– Vi er helt avhengige av å gjøre investeringer i bærekraftig infrastruktur nå, ellers vil det være for sent med tanke på behovene vi vet kommer, sier Reitan Jenssen.

Les også: Vil at folk skal la bilen stå

Planlegger for fremtiden

Kollektivveksten har vært betydelig. Men den må øke mer dersom trikk, buss og bane skal klare å frakte alle rundt i Oslo.

– Vi står overfor et stort behov for en fortsatt vekst i kollektivtrafikken i årene som kommer. Skal vi lykkes, må vi investere i ny infrastruktur, nye skinner og ny tunnel for å få plass til alle de som vil reise med oss i fremtiden, sier Jenssen.

Les også: Taxi-sjåføren vil senke prisene drastisk

I juni vil Ruter legge frem sin langtidsplan for utvikling av kollektivtrafikken frem til 2060. Her gir Ruter sine betraktninger rundt fremtidens kollektivtrafikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere