RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stikkontakt-bilene er her


Bilen lades i vanlig stikkontakt.
Bilen lades i vanlig stikkontakt. Foto: ALLE FOTO: Øivind Skar
De første oppladbare hybridbilene er på vei mot Norge. Et nytt kapittel i bilhistorien er i gang.

Med unntak av et lite lokk i venstre forskjerm, ser Toyotas ladbare hybridbil ut som enhver annen Prius. Den er også ganske lik å kjøre.

Men der en vanlige Prius går tom for strøm etter to kilometers kjøring, skal en ladbar Prius klare 20 kilometer. Kanskje ikke så imponerende, men mange tror veien til den helelektriske bilen går via ladbare hybrider.

Og igjen er Toyota først ute.

20 km rekkevide

– 20 kilometers rekkevidde er hva Toyota i dag regner som riktig i forhold til kost/nytte, sier Toyotas norske informasjonssjef Espen Olsen.

Toyota har dessuten funnet ut at 80 prosent av alle kjøreturer i EU er på under 20 kilometer.

Foreløpig befinner Toyotas 600 ladbare hybrider seg ganske langt unna bilbutikkene.

De er kun ment som testbiler, hvor data fra bilene med jevne mellomrom sendes tilbake til produsenten. Det gjelder også de tre bilene som snart rulles ut på norske veier.

To av dem havner i Oslo (hos trafikketaten i Oslo kommune og Energi Norge), og den siste tar Toyota i Norge hånd om selv.

Ladbare kommer

Prius skiller seg vesentlig fra andre ladbare hybrider som er under utvikling, og som trolig havner i en bilbutikk nær deg de nærmeste to til tre årene.

General Motors interessante Volt, med rekkevidde rundt 60 kilometer, har for eksempel en hjelpemotor som fortsetter å produsere strøm når batteriene går tomme.

Men motoren står ikke i forbindelse med bilens hjul. Volt forblir elektrisk drevet selv når bensinmotoren er i gang.

Du kan ikke velge

I ladbare Prius fungerer det annerledes. Der virker – som i dagens Prius – elmotoren og bensinmotoren sammen. Forskjellen ligger i at en ladbar Prius starter som elektrisk bil, og fortsetter på strøm til batteriene går ned til et forhåndsdefinert nivå.

Du kan altså ikke velge. Toyota sier at strømmengden i litium-ion-batteriene skal holde til 20 km kjøring. Under helt normal kjøring i gatefart i EU-byen Strasbourg klarte vi 14,2 kilometer, før bensinmotoren startet og overtok framdriften.

Den ladbare bilen lader imidlertid ikke batteriene mer enn nødvendig for mest mulig økonomisk kjøring.

Hovedoppladingen foretas av brukeren på halvannen time via vanlig stikkontakt. Bilens batterier beregnes å vare bilens levetid.

Som et tillegg

– Jeg vil presisere at selv om Toyota planlegger å introdusere ladbare hybribiler fra 2012, kommer de som et tillegg til dagens hybrider og ikke som erstatning.

– Vi vet naturlig nok ikke hva prisen blir, men med dagens avgiftssystem antar jeg at de oppladbare bilene blir betydelig dyrere enn vanlige hybrider, fortsetter Olsen.

Prisen på test-Priusene kan heller ikke Olsen si noe om, men de leies ut til 20 prosent høyere pris enn en vanlig Prius.

Kjørt etter den FN-definerte syklusen for hybrider slipper ladbar Prius ut 59 gram CO2 per kjørte kilometer. Det tilsvarer et forbruk på 0,26 liter/mil i gjennomsnitt. Ingen bil med bensin- eller dieselmotor er i nærheten av dette utslippet i dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere