RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stillekraner til Sjursøya


STØYSVAKE: Kranene på Ormsundkaia har støyet mye, og forstyrret naboer i bekkelagsskråningen. Nå blir Sjursøya Oslo store godshavn, og her kommer mer støysvake kraner.
STØYSVAKE: Kranene på Ormsundkaia har støyet mye, og forstyrret naboer i bekkelagsskråningen. Nå blir Sjursøya Oslo store godshavn, og her kommer mer støysvake kraner. Foto: Arkivfoto
Oslo Havn har kjøpt åtte null-utslipps elektriske stablekraner fra finske Kalmar til den nye containerterminalen som skal stå ferdig på Sjursøya i 2015. Disse skal være stillegående.

BEKKELAGET: Den nye containerterminalen på Sjursøya skal ta i mot dobbelt så mye gods som i dag, og de nye kranene vil bidra til økt kapasitet og effektiv containerhåndtering. Men naboene er selvfølgelig veldig opptatt av at de ikke støyer for mye.

I årevis har naboer til Ormsund-terminalen vært plaget av støy. Riktignok har det bedret seg noe etter restriksjoner, men bra har det ikke vært.

Nå skal Sjursøya bli byens hovedhavn for gods.

Les også: Styrte 96 meter langt skip med 3,06 i promille – skulle legge til på Sjursøya

Nye kraner

Kranene har kostet rundt 140 millioner kroner. Fire av kranene vil bli levert om tolv måneder, mens de siste fire vil bli levert når den nye terminalen står ferdig i 2015. Kranene produseres i Polen.

De elektriske kranene er blant verdens mest avanserte og er de første RTG-kraner som vil bruke semi-automatisk posisjonering ved hjelp av datasystem. Kranføreren kan overvåke kranenes automatiske bevegelser via innebygde kameraer.

Semi-automatiseringen gjør at kranføreren kan fullt ut konsentrere seg om å løfte og plassere containeren. Og det vil forhåpentligvis føre til mindre støy.

Les Aktuell Historie: Farvel til Kongshavn

Støysvake

I en melding fra Oslo Havn heter det at «Oslo er en bynær havn og er opptatt av å ta i bruk nyeste teknologi for å sikre lavest mulig støy fra kranene».

RTG-kranene er elektriske og går på gummihjul. På de nye kranene er det dobbelt så mange gummihjul som på dagens, og det gjør dem mer stabile. Åkene er også elektriske og vil dermed støye mindre.

Dagens RTG-kraner, som er i bruk på Ormsund, er også produsert av Kalmar, og var da de kom i 2002 verdens første elektriske stablekraner på hjul.

Les også: Slik blir den nye E18 Mosseveien

Økt kapasitet

Dagens RTG-kraner stabler fire containere i høyden. Med de nye kranene kan en stable opp til fem containere i høyden, og dermed oppnå 25 prosent økning i kapasitet.

På den nye terminalen på Sjursøya skal det være i alt fire containerkraner og tolv stablekraner. Det jobbes nå med å kjøpe inn nye containerkraner.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere