*Nettavisen* Nyheter.

Stiller ut hos regjeringen

Elever fra tre Stovner-skoler har deltatt i "Den kulturelle skole- sekken". Dette har resultert i en fargerik utstilling i Regjeringskvartalet.

Sentrum/Stovner: "Den kulturelle skolesekken" er en nasjonal satsing som skal bidra til at elever i grunnskolen skal få et profesjonelt kulturtilbud. De skal få gjøre seg kjent med kunst og kulturuttrykk av alle slag. Prosjektet er et samarbeid mellom kultur- og skolesektoren.
Skolene som er med på prosjektet er Rommen, Stig og Stovner. Elevenes kunstverk er inspirtert av kjente kunstnere som Bård Breivik og Christian Boltanksi. De har gjort seg egne oppfatninger om de nevntes kunstverk, og laget nye versjoner av de eldre og mer kjente. Elevene har lekt seg med farger og skyggeeffeketer, og deres entusiasme for egen og andres kunst skinte sterkt i gjennom. Gleden over å stille ut, var til å ta og føle på, og resultatet er absolutt verdt å få med seg.

Sjefen på Stovner

Bydelsdirektør i Stovner bydel, Maria Brattebakke, æret barna og de involverte med å avlegge utstillingen et besøk. "Jeg er sjefen på Stovner!" presenterte hun seg, og det vekket entusiasme hos elevene. Brattbakke fortalte at hun ønsket at alle i bydelen skulle få mulighet til å se utstillingen, og at den derfor senere vil flyttes til både Bydelsadministrasjonen og Deichmanske bibliotek på Stovner.
- Jeg er kjempefornøyd med alles innsats. Barna har gjort et flott arbeid, bedyret hun.
Og barna var like fornøyd med hennes tilstedeværesle, alle flokket seg rundt henne, og higet etter å vise henne sitt kunstverk. De ville alle ha en bit av sjefen fra Stovner, og gi henne en bit av seg og sitt.

På museum

Ansvarlige for prosjektet, er de to kunstnerne Kjersti Kise og Ann Carin Hedberg. De har hatt ansvar for henholdsvis 2. og 5. klasse.
Hedberg fortalte at prosjektet startet opp i september, og at hun og femteklassingene har avlagt Samtidmuseet mange besøk. Her gikk elevene rundt med guide og lærer, gjorde seg inntrykk og lot seg inspirere. De så på kunst av både norske og utenlandske kunstnere, blant dem Christian Boltanski.

Ulike assosiasjoner

Hedberg er veldig imponert over barnas måte å ta inn kunsten på.
- De hadde alle forskjellige tolkninger av kunstverkene. Stovner representerer så mange forskjellige kulturer og språk. Dette er med på å gjøre at barna assosierer forskjellig. De ser vidt forskjellige ting, fordi de har forskjellig bakgrunn. Denne forskjellen ser man konkret i lydprosjektet vårt, der hele åtte språk er representert. Dessuten er barn mer åpne for kunst, de ser ofte ting voksne ikke ser. Dette prosjektet og elevene som har medvirket, har helt klart inspirert meg som kunstner, de har gjort at jeg prøver å se ting på en annen måte. De har nærmest åpnet horisonten min, for å si det litt filosofisk.
Kjersti Kise er så absolutt enig i dette. Hun har hatt med seg andreklassingene på Nasjonalmuseet, og de har blant annet sett på skulpturer av Bård Breivik.
- Mange av skulpturene hans kan virke mørke og dystre på voksne, men barna så både pølser og diamanter i arbeidet hans. Og pølser og diamanter er jo ikke skummelt, det er jo bare fint.

Bedre enn matte

Elevene selv var fulle av entusiasme. Helene Rebekka Branzæg (5. klasse), viste stolt hva hun hadde laget og fortalte at hun hadde hatt det kjempegøy med å jobbe med prosjektet. Hun skulle gjerne gjort slike ting oftere.
- Det er mye morsommere enn matte, slo hun fast.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag