RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stjerneduo i krig


Paul Greengrass og Matt Damon – her fra «Bourne»-settet – er gamle kjente.
Paul Greengrass og Matt Damon – her fra «Bourne»-settet – er gamle kjente. Foto: Foto: Filmweb
Paul Greengrass har lagt sin elsk på spillefilmer som skildrer den virkelige verden.

– Hvert år er det viktig at bransjen holder seg i live ved at noen filmer – noen små og noen store – tar for seg verdenen vi bor i, sier briten Paul Greengrass.

Autentisk

Det var derfor han skildret Nord-Irland-konflikten i «Bloody Sunday» i 2002. Det var derfor han ble Oscar-nominert for «11. september»-dramaet «United 93» i 2007. Og det er derfor han har laget krigsthrilleren «Green Zone», som slippes på DVD 11. august.

– Folk, inkludert meg selv, går på kino av ulike grunner: for å flykte til et fantasisted, for å oppleve kjærlighet og romantikk, for å le, fortsetter Greengrass.

– Men vi må alltid sørge for at det er noen produksjoner som går direkte inn i, og henter sin inspirasjon fra, det som faktisk foregår der ute.

«Bourne» igjen?

«Green Zone» følger den amerikanske jakten på masseødeleggelsesvåpen i Irak i 2003. Hovedrollen som offiser Roy Miller er ved Matt Damon, som samarbeidet med Greengrass også på «The Bourne Supremacy» (2004) og «The Bourne Ultimatum» (2007).

– Det interessante med «Bourne»-fansen er at det var de som ble bedt om å utkjempe denne krigen. Samtidig var det fra dem den sterke motstanden mot den sprang ut. Så vi hadde begge ender av skalaen, hevder regissøren.

– Dette er ikke «Bourne». Det er ett skritt videre inn i vanskeligere terreng, fordi det handler om virkeligheten og Irak.

- Men det er et glimrende sted å sette en thriller. Jeg synes vi har en flott historie, og den i mine øyne største filmstjernen på planeten i sving slik vi liker å se ham, skryter Greengrass videre.

Kamera-supermann

En annen kapasitet på laget er kinematografen Barry Ackroyd. Han var en sterkt medvirkende årsak til at Katherine Bigelows «The Hurt Locker» (2009) ble så feiret.

– Han er en fantastisk kameramann. Jeg er overbegeistret for at han får anerkjennelsen han fortjener, sier kompisen Greengrass.

– Uansett prosjekt utviser han et enormt mot, forklarer regissøren.

- I «Green Zone» er det for eksempel en 20 minutter lang sekvens mot slutten som foregår i stummende mørke. Mange ville vegre seg for å skyte noe sånt. Barry kliner til og designer det helt perfekt. Etter å ha jobbet med ham på «United 93», og nå denne, står jeg i stor gjeld til ham.

Belønner fansen

Det er bare så vidt blikkfanget Damon kommer til orde under filmlanseringen i London. Greengrass, 55 i august, snakker sakte, pedagogisk og med åpenlys selvtillit.

– Jeg har alltid hatt tro på kvalitetsfilmer i hovedstrømmen, sier han.

– Ta «The Dark Knight» (av Christopher Nolan, journ.anm.). Selv om den er en blockbuster av en Batman-film, gjør temaet, mørket og de kreative ambisjonene den til en av tiårets beste. Skal du få til noe sånt, må du være tydelig på sjanger og tilby publikum en underholdningsmessig belønning.

Agenda

Ifølge Greengrass vet folk hva de kan vente seg av «Matt og jeg».

– Det er en viss type storytelling, et visst trøkk, følelsen av «real time» og veldefinerte rollefigurer med en agenda. Jeg tror vi har fått til det her òg, og er stolt av resultatet.

– Håper du Tony Blair og George W. Bush ser filmen din?

– Jeg håper så mange som mulig ser «Green Zone». Jeg er sikker på at Mr. Blair og Mr. Bush vil finne den usedvanlig spennende og dramatisk. Jeg skal sjekke om jeg ikke kan få satt opp en visning for dem.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere