*Nettavisen* Nyheter.

Stolt av arbeidet for barn og unge

GLEDE: BU-lederen er stolt over alt arbeid som er gjort for unge i bydelen de siste fire årene. Her er det hest i sentrum. Foto: Arkivfoto

BU-leder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna ser tilbake på fire år med tøff økonomi. Og mye godt arbeid for unge.

ALNA: – De siste fire årene har vi i Bydel Alna vært spesielt opptatt av alt som er forbyggende, enten det er for barn og unge eller for de eldre. Vi har bevisst satset mye på våre ungdomskubber og seniorsentre, sier Røli.

Del på Facebook

– Den største utfordringen i de siste årene har vært bydelsøkonomien. Pga. store endringer i kriteriesystemet (det systemet som fordeler penger bydelene i mellom) og nye oppgaver i bydelen, har Bydel Alna vært igjennom mange år med betydelige kutt i tjenestetilbudet. Det er også kuttet et stort antall stillinger.

– Det at H og FrP som sitter i byråd, med støtte fra sine budsjettkamerater V og KrF, i tillegg har lagt mindre penger i potten som fordeles bydelen i mellom, har ikke gjort saken lettere, sier Røli.

Belastende trafikk

– Vi ser at mange boområder har unødvendig store belastinger med tungtrafikk som ikke har noe å gjøre i veier som ligger i boområdene.

LES OM BYDEL BJERKE: Stolt av Svarttjern, savner attraksjoner

– Det er laget et utkast til et eget tungtransportnett for hele Groruddalen, som vil skjerme boområdene for tungtrafikk. Planen ligger hos Samferdselsbyråd Kallmyr og jeg er svært skuffet over at han ikke har maktet å få realisert planen. For meg er det en gåte at ikke planen, som har vært ferdig lenge, ikke er satt ut i livet, sier Røli.

Dårlig samspill

Røli mener Oslo kommunes forskjellige etater og de forskjellige byrådsavdelingene ikke får til godt nok samspill.

– Det gjelder på svært mange områder. Så som reguleringsplaner for boligbygging, sykkelveier, næringsbygg, skolebygg, og så videre.

Bydelen får på høring en rekke saker som BU-lederen mener burde vært sett i en større sammenheng.

Statens vegvesen skuffer

– Det at Statens vegvesen ikke ser utfordringen som E6 utgjør er også skuffende, sier BU-lederen.

Han mener kampen for å få et lokk over E6 eller tunnel, handler mer om byutvikling enn samferdsel.

– Jeg tror ingen kommune i Norge med vel 50 000 innbyggere hadde funnet seg i å ha sin kommune delt i to på langs med 2 x 4 kjørebaner, sier han.

Senter-problemer

– Det er tungt å få noe særlig liv i våre små nærsentre. Det er ikke bra. Vi ser at flere av de ligger svært øde. Det gjelder for eksempel Haugerud, Trosterud og Lindeberg, sier BU-lederen.

Stolt av støtte

Han er stolt og fornøyd over at bydelspolitikerne, på tross av den anstrengte bydelsøkonomien, har klart å ha et betydelig beløp, hvert år, med midler til fordeling til frivillige lag og organisasjoner.

– Her er jeg sikker på at vi får igjen i mangfold når vi tenker på all den aktiviteten i vår bydel som disse midlene skaper. Dette er god forbyggende politikk for alle som bor i Bydel Alna, sier Knut Røli.

Utfordringer fremover

Lokalavisen spør BU-lederen hva han tenker om boligbyggingen i Groruddalen i neste politiske periode.

– De framtidsutsikter vi hører om i forhold til økning av innbyggertallet, både i Oslo og i Akershus, vil sette alle nivåer i Oslo på store utfordringer. Oslo kommune skal nå lage kommuneplan 2013 og det blir dere viktig å se hele byen under ett. Hvor skal folk bo, arbeide, gå i barnehage, gå på skole og drive idrett? Hvordan skal alle varer til en økende befolkning transporteres på en fornuftig måte? Mye skal sys sammen, poengterer han.

Akershus viktig

– Det at det nå skal på plass et bredt samarbeid mellom Oslo og Akershus om areal og transportplanlegging, blir svært viktig for å møte de utfordringer som en så stor økning i befolkningen vil kreve.

– I Groruddalen bør vi få til mer blanding av nye boligtyper, slik at vi kan få nye og attraktive boområder, sier han.

Mer på skinner

Røli mener en sterk satsing på skinnegående kollektivtrafikk må på plass.

– Her ønsker jeg meg en knytting av Furuset og Grorud T-bane linje, fra Ellingsrud til Stovner og med et nytt stoppested på Robsrud og da med en kombinert T-bane og Jernbanestasjon der. Videre en skinnegående linje på Romerike som kan betjene Robsrud, Lørenskog, A-hus, med mer, sier BU-lederen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.