RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stoppeklokke: for hjemmehjelpsbrukere eller sosialbyråder?

Å yte menneskelig omsorg overfor hjelpetrengende dreier seg først og fremst å ha tilstrekkelig tid. Tid til å registrere den hjelpetrengendes behov, som kan hende er annerledes i dag enn det var i går. Evne til å være fleksibel. Tid til sosial kontakt. Tid til å yte en tilstrekkelig og kvalitativt god omsorg.

Noen politikere er så flinke til, med store bokstaver, å snakke om brukermedvirkning. At hjelpetrengende skal få være med på å utforme hjelpetilbudet. Brukervalg er et annet moteord.

I media har vi de siste dagene hørt hvordan dette er i praksis i en av Oslos bydeler, Nordstrand. Haakon Lie (99 år) sitter i stolen, mens hjemmehjelperen strever for å vaske ferdig innen de 25 tilmålte minuttene. Hjemmehjelper Per-Audun Moen må holde tidsskjemaet. Derfor er det umulig for ham å rekke en kaffekopp eller en prat med 99-åringen. - Det er for jævlig, vet du. Dette er omsorg på akkord, fnyser Haakon Lie.

Det har han selvsagt rett i. I det detaljerte vedtaket står det hva slags hjelp han skal få en gang pr. uke, og her må sannelig stoppeklokka følges: 5 minutter på støvtørking, 15 minutter på oppvask, 10 minutter på vask av sanitærutstyr, 25 minutter på gulvvask osv. Men, ikke et eneste minutt er satt opp på for eksempel å sette seg ned for å ta en kaffekopp og kanskje snakke med 99-åringen om hvordan han har det. Om helsa skranter, og om hjemmehjelperen bør henvise til, eller formidle kontakt, med andre deler av hjelpeapparatet.

Den sosiale kontakten får venner og familie ta seg av, sier kommunalminister Erna Solberg. Som om alle 90-åringer har familie. Og venner? Ikke så unormalt at vennskap etablerer en med jevnaldrende, - i dette tilfelle med andre som nærmer seg de 100. Vi får tro at, om de fortsatt er i live, er mange av dem ganske skrøpelige fysisk sett. Betydelig bevegelseshemmet, og kommunen har nå strammet inn og sier at de eldre over 67 år som på grunn av bevegelseshemning ikke kan bruke T-bane og buss som hovedregel - får klare seg med 25 tur/reiser i året. Blir ikke mye sosial kontakt av slikt.

Fr.P-byråd Margaret Eckbo skjønner at tilstrekkelig tid er en forutsetning for kvalitet. Byrådet varsler for hvert halvår hvilke viktige saker byrådet har til hensikt å fremme for bystyret det kommende halvår. I NRK Østlandssendingen ble det forleden framført kritikk over det forhold at byråd Eckbo i løpet av 1. halvår i år bare har maktet å sende fram kun en eneste av de 9 sakene som ble varslet for hennes saksområde. Opposisjonen truer med å sette klare frister for byråden, og byråden sier at det er uheldig å sette tidsfrister for innlevering av saker. - Hvis de vil ha sakene fram så fort som de nå sier, vil de få dårlige saker, er hennes svar.

Sosialbyråd Margaret Eckbo vil for sitt eget arbeid ha tilstrekkelig tid, for å sikre kvalitet, men for hjemmehjelpebrukerne er det annerledes. Stoppeklokke-skjemaene fra bydel Nordstrand er nå i ferd med å bli innført for hjemmetjenesten i alle Oslos bydeler, som en konsekvens av den markeds- og kommersialiserte omsorgen Høyre og Fr.P. sloss for. Jeg tror jeg vil foretrekke stoppeklokke og tidsfrister for den oppegående Fr.P-byråden framfor stoppeklokke for hjemmehjelperen som skal gi 99-åringer omsorg.

Ivar Johansen, bystyremedlem for SV

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere