*Nettavisen* Nyheter.

Stor pågang på krisetelefonen etter 22. juli

LEDER: Assisterende bydelsdirektør Tove Heggen Larsen har ledet Kriseomsorgsteamet på Nordstrand etter 22. juli. Foto: ARKIVFOTO

Det var mange fra Nordstrand som ble rammet av terroren 22. juli. Bydelens kriseteam jobber fortsatt for å hjelpe de som trenger det.

NORDSTRAND: Dagen etter bomben i Regjeringskvartalet og massakren på Utøya hadde Bydel Nordstrand mobilisert sitt kriseomsorgsteam. I ukene som fulgte har pågangen vært stor fra både direkte rammede og pårørende på Nordstrand.

Del på Facebook

– Selv om dette skjedde i ferietid så skapte det ikke problemer da alle aktuelle personer viste seg å være tilgjengelige. Vi la raskt ut informasjon om kriseberedskapen på bydelens nettsider, sier leder av bydelens kriseomsorgsteam Tove Heggen Larsen.

Mange tiltak

I tiden etter 22. juli har bydelen gjort en rekke grep for å hjelpe de som har behov for oppfølging. Alle bydelens barnehager ble informert i eget brev om hvordan man snakker med små barn om slike hendelser.

Bydelsoverlegen har vært tilgjengelig og et eget psykisk helseteam har stått til disposisjon. I tillegg er fastlegene blitt informert, og varslet om mulig pågang av pasienter med behov for psykososial oppfølging. Bydelen har også samarbeidet med eksterne

– Både politi, helsevesen og prest. De har også kartlagt de ansatte i bydelen som er blitt rammet, sier Heggen Larsen.

Mange berørte

Pågangen av berørte har vært stor på Nordstrand.

– Totalt har vi, så langt, hatt 17 direkte berørte personer og åtte pårørende under oppfølging, Sier Heggen Larsen. Det er også fem ansatte i bydelen som følges opp. Blant de direkte berørte er det både folk som ble rammet i Regjeringskvartalet og på Utøya.

Pågangen er nå i ferd med å avta, men Heggen Larsen er klar på at tilbudet skal være der så lenge de berørte ønsker.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.