RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Store planer for Grorud

Plan- og bygningsetaten jobber med planer for utbygging av Grorud sentrum. En del av prosessen var også et folkemøte på Ammerudhjemmet. Temaet var alternative løsninger for kollektivterminal og trafikale problemstillinger.

Grorud: I forbindelse med planarbeidet for Grorud sentrumsområde gjennomføres det en rekke delprosjekter med et spesielt ønske om medvirkning fra aktører og beboere i området. Det første delprosjektet omhandler kollektivterminal og trafikale problemstillinger. På folkemøtet på Ammerud ble det presentert flere alternativer til nye løsninger.
Avdelingsleder Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten, sammen med representanter for arbeidsgruppen, presenterte de ulike scenariene for utbygging av Grorud sentrum.
- Det er viktig å si at de forslagene som ble presentert på Ammerudhjemmet var ingen ferdige forslag. Vi ønsker å invitere til en diskusjon som skal gi oss bedre utgangspunkt til videre arbeid, sier Nyrnes.

En lang prosess

Representanter for Plan- og bygningsetat har hatt to arbeidsdager i bydel Grorud. Den første arbeidsdagen var det folkemøte på Ammerudhjemmet. Dagen etter fortsatte drøftinger med lokalpolitikere og organisasjoner.
- Jeg er fornøyd med folkemøtet. Det var et positivt møte som ga oss et viktig utgangspunkt for videre arbeid den påfølgende dagen, sier Nyrnes.
Hun opplyser at det er lenge igjen før noen konkrete planer for utbygging av Grorud sentrum foreligger. Diskusjon av problemstillinger rundt kollektivterminalen er kun første av til sammen fire delprosjekter.

Kollektivterminal og torg

Flere av skissene som ble presentert på folkemøtet omhandler mulige løsninger for kollektivterminalen. Blant annet er det foreslått at den nye kollektivterminalen skal bygges over dagens T-banestasjon. Målet med dette forslaget er å ha all kollektivtransport på et sted. I dette tilfelle vil reisende som bytter transportmiddel måtte ta kun en trapp opp fra T-bane til buss. Terminal for kollektivtrafikk over T-bane er et forslag fra Grorud vel.
Også et bydelstorg er høyt på ønskelisten. Forslaget fra konsulentfirmaet Civitas går ut på å bygge et torg som et naturlig midtpunkt med nærhet til naturen og en historisk plassering. Torget skal etter planen dekkes av Grorud-granitt og bygges av det lokale næringslivet.

Krysset er nøkkel

En viktig del av forslagene er å regulere trafikk i Bergensveien og Trondheimsveien. Formålet med dette er å få mindre trafikk på disse veiene og frigjøre området for utbygging.
- Per i dag er det rundt 30 000 biler som passerer på Trondheimsveien daglig. En eventuell nedgradering av Trondheimsveien, samt utbygging av Fossum-diagonalen, vil minske antall kjøretøy til rundt 8 000 per dag, sier sivilarkitekt Elen Haug i Civitas.
Haug mener at regulering av krysset mellom Grorudveien og Trondheimsveien er en nøkkel til videre utbygging.
- Det viktigste er å tenke i flere etapper og ta et skritt av gangen. Man kan ikke tenke veinett og bebyggelse samtidig. Så snart krysset mellom Grorudveien og Trondheimsveien er regulert av lyskryss eller rundkjøring, skal vi kunne gjøre mye, sier Haug.
Haug mener også at en avklaring av kollektivterminalen er et viktig utgangspunkt for videre planlegging.
Programgruppen for Miljøsone Groruddalen, innsatsområde 4 skal fortsette med videre arbeid til høsten. Tema skal da være diskusjon om hvilket sted man ønsker området skal fremstå som.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere