RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Store planer for smal gate

Det er like godt å innrømme det. Store deler av Bogstadveien er trang. Det er rett og slett ikke plass til både brede fortau, fremkommelighet for syklister, trikk og biler. Da hjelper det ikke med fagre ord om oppgradering og løfter om oppvarmede fortau og parkeringsplasser, gatemøbler og trær.

Noe må vike, men hva?

Bydelsutvalg Frogner har sagt at det er gjennomgangstrafikk med bil som må ofres. Gjennomgangstrafikken må ledes utenom. Bydelsutvalget går inn for å legge biltrafikken i tunnel. For dyrt, sier Bjørn Glomsrød. Vi har ikke penger, sier Statens vegvesen. Vi har bare penger til en oppgradering hvor trafikken går som i dag. Da er det ikke plass til egne løsninger for sikker ferdsel på sykkel. De som vil sykle, må gjøre det i blandet trafikk med bil og trikk.

Vedtaket om opprusting av Riksveg 168 er en del av Oslopakke 2. Her står det:

Bogstadveien/Hegdehaugsveien er foreslått opprustet fra Valkyrie plass til Parkveien.

Tiltaket vil bedre trafikksikkerheten, gi bedre forhold for gående og syklende og øke framkommeligheten og regulariteten for kollektivtrafikken.

Oslo Sporveier (nå Ruter) har allerede heist signal ved å bygge "universelt tilgjengelige", 30 cm høye plattformer. Kanskje litt merkelig siden de nye plattformene bare er for trikken til Majorstuen, mens det for trikken fra Majorstuen er vanlig fortaushøyde. Enda merkeligere fordi de nye plattformene ikke flukter med gulvet på de trikkene som går i Bogstadveien.

Er plattformene et signal om at Bogstadveien ikke er for syklister? Da er det et signal i strid med Oslopakke 2.! De nye plattformene har ikke gjort det letter og tryggere for syklistene. Tvert i mot.

Vedtaket om tunnel er useriøst sier Glomsrød. Det er i alle fall mer seriøst enn det foreliggende forslaget fra Statens vegvesen. Bydelsutvalget har valgt å prioritere gående og syklende, samt kollektivtrafikk. Det betyr at biltrafikken må ofres, i alle fall gjennomgangstrafikken. Kanskje er det på tide at Statens vegvesen utreder hvorledes det skal skje. Kanskje er tunnel den eneste realistiske løsningen?

Nils Chr. Tømmeraas

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere