RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stortest: Småbiler i krig


BEST: Peugeot utklasser konkurrentene i vår test
BEST: Peugeot utklasser konkurrentene i vår test
Mot en morsom jålebukk og en gørrkjedelig tsjekker, seirer en fransk friskus med klar margin.

Av uforklarlige grunner har aldri små stasjonsvogner solgt godt i Norge. De faller mellom kombivariantene av samme bilstørrelse og bilene i klassen over. Men eiere sier nesten uten unntak at de er svært fornøyd med sine valg.

I denne testen kjørt sammen med bladet BIL har vi stilt tre biler med ganske forskjellig uttrykksform opp mot hverandre. Skoda Fabia er størst, men vinner ikke testen. Det skyldes at den noe mindre, men mer spenstige Peugeot 207, er bedre å kjøre.

Peugeot 207 SW

207 SW er den kjekkeste stasjonsvogna testteamet vet om i denne klassen. Bilen er kul å se på, og kombinerer sportslighet med god komfort. Vi noterer pluss for det gedigne glasstaket som nærmest slipper hele sommeren inn i bilen, at den har tosone klimaanlegg og at glasset i bakluka kan åpnes separat.

207 SW kjører bra og er rask, men oppfører seg ikke like lekent på veien som Mini.

Den har ikke cruisekontroll, men til gjengjeld det laveste forbruket i testen selv om Mini oppgir lavere forbruk på papiret. Begge har identisk motor på 109 hk. Motoren brukes også av Ford, Mazda og Volvo.

Vi noterer stort pluss for flatt bagasjeromsgulv, selv om selve bagasjerommet ikke laster lite mye som i Skoda Fabia (337 mot 450 liter). Til gjengjeld legges baksetet flatt med et håndgrep.

Konklusjon: En sporty og moderne bil for småbarnsforeldre.

Skoda Fabia

Fabia er bilen for dem som blåser i utseendet, som knapt er interessert i bil, men vektlegger de praktiske funksjonene maksimalt.

Fabia er størst både utvendig og innvendig. Den har digert bagasjerom, klart best baksete, er god å sitte i, har de beste bremsene og er langt mer komfortabel enn sportslig.

Fabia har ikke flatt bagasjeromsgulv, og løsningen for å legge ned baksetet er mer fiklete enn i 207 SW. Pluss for cruisekontroll, men dvask styring, høyest forbruk og mest akselerasjonsstøy trekker ned.

Konklusjon: Bil for småbarnsforeldre, men med et utseende som signaliserer førtidspensjonering.

Mini Clubman

Mini får man lett et hat-/kjærlighetsforhold til. Den er den rake motsetningen til Fabia, og en jålebukk med høyest "snu seg etter-faktor". Mini er som en bimbo, lekker å vise seg fram med og elegant om kvelden, men nærmest ubrukelig på dagtid. Her gjelder form framfor funksjon helt til mål.

Men bevares for en morsom bil. Ekstremt sportslig. Og det er faktisk mulig å sitte i baksetet, selv om den ene bakdøren ikke nødvendigvis gjør det spesielt enkelt å komme inn eller ut av setet.

Bagasjerommet derimot kan du nærmest glemme. Last inn en koffert og rommet er helt fullt. En stund lurte vi på om det var bilen som skulle i kofferten...

Mini kjører naturligvis best i denne testen. Omtrent som en gokart limer Mini seg til asfalten. Derfor overrasket det testteamet at den faktisk hadde dårligst bremser, selv om vinterdekk aldri yter bremsene full rettferdighet.

Konklusjon: Jålebukk for entusiaster

Vår mening om testbilene



































































Mini Clubman


Peugeot 207 SW


Skoda Fabia


Bak rattet

8

8

6

Plass

4

7

8

Bagasje

2

8

8

Komfort

5

8

7

På veien

9

7

5

Ytelser

8

8

8

Forbruk

8

8

7

Sikkerhet

8

9

8

Utstyr

9

9

7

Pris

5

8

9

Sum (100)

66

80

73

Testbilene i tall






































































































Mini Clubman


Peugeot 207 SW


Skoda Fabia


Pris billigste

245.300

217.900 kr

180.100 kr

Pris testet bil

285.560 kr

262.155 kr

249.740 kr

Lengde

3,95 m

4,16 m

4,24 m

Bagasje (VDA)

160 l

337 l

480 l

Motor (Volum/hk)

1,6/109 hk

1,6/109 hk

1,9/105 hk

Drakraft

240 Nm

240 Nm

240 Nm

Forbruk (EU)

0,41 l/mil

0,50 l/mil

0,51 l/mil

Forbruk (test)

0,527 l/mil

0,511 l/mil

0,557 l/mil

CO2-utslipp (EU)

109 g/km

131 g/km

135 g/km

0-100 km/t (test)

11,3 sek

11,9 sek

11,0 sek

80-0 km/t (brems)

32,0 m

31,0 m

29,6 m

Støy 80 km/t (målt)

67 dBA

67 dBA

68 dBA

Toppfart

193 km/t

191 km/t

191 km/t

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

6 stk

Partikkelfilter

Ja

Ja

Ja

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Garanti/rust

2/12 år

3/12 år

3/10 år

EuroNCAP*

5/5 stjerner

5/5 stjerner

4/5 stjerner



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Mer om sikkerhet: Euroncap.com




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere