*Nettavisen* Nyheter.

Støyende arbeid ved Oslo S

 

Fire helger i oktober og en helg i november vil det bli utført grunnarbeid i sporområdet på Oslo sentralstasjon på dag, kvelds- og nattestid.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik blir brua

Dette er grunnarbeid for en ny bru mellom Gamlebyen og Bjørvika for biler, gående og syklende. Arbeidet må utføres intensivt fordi deler av sporområdet stenges for togtrafikk når arbeidet pågår.

Kjell Solem, ved Statens vegvesen Bjørvikaprosjektet, beklager at de må jobbe på kvelds- og nattid. (Se datoer i faktaboks)

- Strømmen i sporene må slås av. Og for å unngå å ramme togtrafikken må arbeidet utføres på kvelden når det er lite trafikk. Vi beklager dette på det sterkeste, siden vi utgangspunktet vet vi kan vente støy, sier han til Lokalavisen.

Grunnarbeidet skjer ved å slå stålbjelker (spunt) ned i bakken. Bjelkene rammes ned i grunnen med et lodd. Dette skaper vibrasjoner og en sterk rammelyd.

- Vi kommer til å jobbe svært intensivt slik vi blir fortest mulig ferdig, avslutter Kjell Solem.

Ved klage til helsemyndighet kontakt bydelsoverlege på tlf. 23 43 10 15 eller 23 43 11 31.

Fakta om brua

Vi bygger en ny bruforbindelse mellom Gamlebyen/Grønland og det nye vegnettet i Bjørvika. Den skal stå ferdig samtidig med Bjørvikatunnelen om to år. Med den nye brua vil bilister og myke trafikkanter komme over sporområdet mellom Bjørvika og indre by på en sikker og effektiv måte. I Bispegata/Sørenggata skal det bygges det en rundkjøring med tilkomst til den nye brua. På nordsiden av jernbanesporene følger tangenten en ny lokalgate vestover langs sporene foran skattekvartalet og ender i et lysregulert kryss mot Schweigaards gate. Brua bygges som en stålkonstruksjon. Det er en såkalt fagverksbru, der fagverket og søylene bærer vegbanene. Brua er 158 meter lang over sporene.

Kilde: Statens vegvesen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag