RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Strid om veistubb


Senioringeniør i Statens vegvesen Jofrid Burheim ba bystyret om ikke å ta stilling til stengning av Alnabruveien i reguleringsplanen. (Arkivfoto: Anita L. Hanken).
Senioringeniør i Statens vegvesen Jofrid Burheim ba bystyret om ikke å ta stilling til stengning av Alnabruveien i reguleringsplanen. (Arkivfoto: Anita L. Hanken).
Onsdag kveld blir reguleringsplanen for Alnabru behandlet i bystyret.

ALNABRU: Byutviklingskomiteens behandling i forkant viser at politikerne er splittet i synet på flere detaljer enn elveløsning.

Offentlig vs. privat vei

Innstillingen til bystyret innebærer nemlig en stengning av Alnabruveien, samt omgjøring av Terminalveien fra offentlig til privat vei.

Det betyr at samlasterne ved terminalen trolig må ta regninga for en nødvendig oppgradering av Terminalveien dersom den planlagte direkteadkomsten fra E6 til terminalen skal fungere optimalt.

Nestleder i byutviklingskomiteen Tone Tellevik Dahl (Ap) ønsker at Terminalveien skal forbli offentlig, og er skuffet over at Ap og SV blir stående alene.

– Vi trodde vi hadde med oss Venstre, men de ser ikke hensikten med å sløse vekk penger på dette. Det er skuffende at de ikke ser miljøviktigheten. Dette handler om å legge tilrette for Norges mest miljøvennlige logistikknutepunkt, sier hun.

Tellevik Dahl mener det er et offentlig ansvar å tilrettelegge for transportavviklinga.

Når direkteadkomsten fra E6 kommer på plass, vil det fortsatt være behov for en veistubb inn til terminalområdet, samt oppgradering av Terminalveien.

– Jeg syns det er smålig av de borgerlige å pålegge dem å bygge sin egen vei. Det blir spennende å se om aktørene selv har kapital til å oppgradere Terminalveien. Ellers kan dette kollapse, sier hun.

Tilfredse med planen

Etter det Lokalavisen Groruddalen kjenner til, har samlasterne protestert mot at Terminalveien gjøres privat.

En trafikkanalyse utarbeidet av Statens vegvesen viser at 70 prosent av terminaltrafikken kommer fra sørsiden i dag. Dersom man ikke får på plass gode veiløsninger, kan det forverre trafikksituasjonen.

Regiondirektør i NHO Oslo og Akershus Olaf Stene understreker at de først og fremst er glade og tilfredse med innstillingen til reguleringsplanen, som etter all sannsynlighet vedtas i dag.

– Men vi har flere ganger tatt opp med bystyret viktigheten av at hele veisystemet blir regulert som offentlig. Dette er spesielt viktig for Schenker, sier han.

Samlasterne gir imidlertid ikke opp å finne fram til gode veiløsninger.

– Vi vil uansett jobbe sammen med Statens vegvesen for å finne veiløsninger. Vi kommer også til å diskutere dette videre med bystyret. Vi gir ikke opp, sier Stene.

Ønsker flere alternativer

Statens vegvesen har i sitt innspill til reguleringsplanen uttrykt ønske om at Alnabruveien ikke reguleres som stengt, men at man kun åpner muligheten for stengning.

– Vi mener at dette kan behandles i et enkeltvedtak senere. Det vil gi større fleksibilitet, sier senioringeniør Jofrid Burheim.

Statens vegvesen er nå i sluttfasen av utredning om sydvendt adkomst. Flere alternativer utredes.

– Vi ønsker større fleksibilitet ved å ha flere alternativer å jobbe videre med. Noen av alternativene kan bli utelukket i videre planarbeid av ulike grunner, sier Burheim.

Videre planlegging av direkteadkomsten vil foregå i form av et forprosjekt. Mulig oppstart av reguleringsplanarbeidet og konsekvensanalysen for denne vil tidligst ta til i 2011.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere