RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Agnes Aalde Heyerdahl, Peder Birkelund, Raymi Toro Eldby, Anna Haslund og Astrid Fuglevaag i Østensjø Natur og Ungdom mener innføring av avgiftsparkering oppfordrer folk til å kjøre bil til sentrum.
Agnes Aalde Heyerdahl, Peder Birkelund, Raymi Toro Eldby, Anna Haslund og Astrid Fuglevaag i Østensjø Natur og Ungdom mener innføring av avgiftsparkering oppfordrer folk til å kjøre bil til sentrum.

Strider mot miljøprofil

Østensjø Natur og Ungdom mener Oslo Sporveier burde tenke mer på miljø og mindre på inntekter.

SKØYENÅSEN: - Dette strider mot egen miljøprofil. Oslo Sporveier oppfordrer folk til å kjøre bil til sentrum, sier Astrid Fuglevaag i Østensjø Natur og Ungdom om innføringen av betalingsparkering på den store parkeringsplassen ved Skøyenåsen T-banestasjon.

De burde tenke mer på miljø og mindre på inntekter, legger Anna Haslund til.

P-plassen på Skøyenåsen benyttes av mange pendlere som kjører til Skøyenåsen for å reise kollektivt til sentrum. Østensjø Natur og Ungdom har merket en markant nedgang i antall parkerte biler på plassen etter at avgiftsparkeringen ble innført.

Det er færre biler her i dag enn det bruker å være. Mange av dem som vanligvis parkerer her har nok kjørt til sentrum i stedet, sier gjengen fra Natur og Ungdom.

Betale for å være miljøvennlige

Natur og Ungdom jobber for å få til parkeringsmuligheter i nærheten av innfartsårene til Oslo for på den måten å redusere forurensningen i byen.

Hvis folk skal være miljøvennlig må det tilrettelegges for det, og det må lønne seg. Folk som tar T-banen må nå betale for å være miljøvennlig, sier Astrid Fuglevaag og Anna Haslund.

Vi ønsker at det skal tilrettelegge for kollektivtransport. Ved å avgiftsbelaste denne parkeringsplassen ødelegger de et knutepunkt, sier Peder Birkelund.

Forurenseren betaler

Østensjø Natur og Ungdom mener avgiftsparkeringen bør fjernes, slik at folk oppfordres til å reise miljøvennlig.

Når det koster 84 kroner for parkering og T-bane tur/retur byen blir det lønnsomt å kjøre, men dårlig for miljøet, sier Astrid Fuglevaag.

Avgiftsparkeringen bør fjernes og så bør de sette opp en bomring eller likenden som belaster de som faktisk forurenser, og ikke dem som forsøker å være miljøvennlig, mener Agnes Aalde Heyerdahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere