RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stryker på service


Ulf Stigen er ikke fornøyd med at Bydel Nordstrand er blant Norges dårligste på service.
Ulf Stigen er ikke fornøyd med at Bydel Nordstrand er blant Norges dårligste på service.
Bydel Nordstrand er blant de dårligste på offentlig service i Norge. Østensjø og Søndre Nordstrand er ikke stort bedre.

Vårt distrikt: Det er gjennom henvendelser på telefon og e-post, samt en vurdering av bydelenes nettsider, at Forbrukerrådet har kommet til at servicenivået i våre bydeler ikke holder mål. I den omfattende testen har man henvendt seg til alle landets kommuner, inkludert Oslos bydeler, minst 35 ganger.

For å godkjennes som servicekommune, må minst to av tre henvendelsene bli besvart. Nordstrand får bare 45 av 100 mulige poeng på testen og er klart dårligst i Oslo. Resultatet plasserer bydelen blant de 25 verste i hele Norge. Det er bare bydel Alna (83 poeng) i hele Oslo som får godkjent som servicebydel.

Dette er for dårlig. Bydelen må bli flinkere til å svare raskt på at en e-post er mottatt, og så ta seg tid til å gi et godt svar. Vår målsetting er å komme opp på Alnas nivå. Jeg har alt snakket med bydelsdirektøren om å få laget et servicetorg, som man kan oppsøke fysisk og ringe til på 02180, sier BU-leder Ulf Stigen (FrP).

Nordstrand er blant oslobydelene som får skryt for innholdsrike nettsider, men står til stryk når det gjelder svar på e-posthenvendelser. Her fikk man svar på kun to av sju e-poster innen fristen på fire dager, ifølge Forbrukerrådet.

Vi vil bli best i byen. Det holder ikke med gode nettsider når du ikke får svar på e-post, mener Stigen.

Telefontrøbbel

Testens vanskeligste spørsmål var om oppsetting av redskapsbod og avstand til nabogrensen. Her fikk Forbrukerrådet riktig svar da de ringte bydelsadministrasjonen i Søndre Nordstrand. Fullt så godt gikk det ikke da de i en e-post spurte om hvor ofte pipen skal feies. "Bydelen har ikke noe med feiing av gater" het det i svaret fra bydelen. Oslo kommune bør kvalitetssikre sine ansattes norskkunnskaper når deres oppgave er å være i kontakt med publikum, mener direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet. Søndre Nordstrand får i alt 54 poeng i testen.

Jeg visste ikke at norskkunnskapene var så dårlige. Dette skal jeg ta tak i straks. Det er viktig å kunne norsk godt når man jobber med publikum, og hvis man ikke er god nok, er det mange kurs folk kan sendes på. Språkopplæring er en viktig sak for Arbeiderpartiet, sier Rupinder Bains, nestleder i bydelsutvalget på Søndre Nordstrand.

Uforståelig

Testerne traff flere innvandrere med dårlige norskkunnskaper.

"Jeg skjønte ikke hva hun sa. Hun snakket helt uforståelig" forteller en av testerne som ringte bydel Østensjø. Denne bydelen får 51 poeng i testen.

Jeg skjønner noe av kritikken, og det gjelder nettet. Internett er sentralisert. Vi har mistet flere stillinger, og nå må vi antakelig leie inn en ny IT-konsulent. I løpet av høsten vil det nye bydelsutvalget ta tak i arbeidet med en ny strategi for media og informasjon. Vi er ikke fornøyde med resultatet, vi vil jo helst være på topp! sier BU-leder Arnfinn Aabø, som ble svært overrasket da han leste om språkvanskene testerne hadde støtt på i bydelen.

Jeg hoppet i stolen da jeg så dette med språk. De som skal svare publikum må selvsagt kunne norsk. Når du ringer 02180 uten et navn kan det være vanskelig å få hjelp. Det er også bekymringsfullt at man ikke alltid får gode svar på e-post, dette vil jeg ta opp i arbeidsutvalget. Det overrasker meg egentlig, for jeg får få klager på at folk får dårlig hjelp på e-post. Hvis dette var et stort problem, lurer jeg på hvorfor jeg ikke kjenner til dette. Så dette har jeg vanskelig for å tro, sier Aabø.

Ved forrige test i 2005 kom Østensjø ut med 65 poeng, med nabobydel Nordstrand to og Søndre Nordstrand tre poeng bak.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere