Stuper ut i tøft SUV-marked

Bra utseende og tilfredsstillende 4x4-egenskaper karakteriserer nye SsangYong Korando.

Bra utseende og tilfredsstillende 4x4-egenskaper karakteriserer nye SsangYong Korando. Foto: Foto: Øivind Skar

Nok et koreansk bilmerke utfordrer de etablerte, og satser på 500 solgte Korando i året.

De færreste har hørt om SsangYong, selv om merket nærmer seg 20-årsjubileum i Norge og faktisk har solgt 5000 biler de siste ti årene.

Forklaringen ligger i eksponeringen mot varebilmarkedet. Mer enn ni av ti solgte biler ruller med grønne varebilskilt.

– Vi står foran et sceneskifte, og jeg kan love at vi skal gjøre oss mer synlige, sier administrerende direktør Heidi Bergseng.

korando

Prioriterer 4x4

Etter noen turbulente år hjemme i Korea, og økonomisk grøftekjøring i 2009, er SsangYong nå overtatt av indiske Mahindra & Mahindra. Dette er et selskap som først og fremst er kjent for å bygge firehjulsdrevne biler for det enorme indiske markedet.

Dette passer SsangYong, ettersom selskapet fortsatt prioriterer store biler med drift på alle hjul.

Samtidig orienterer SsangYong seg nå også mot det sterkt voksende verdensmarkedet for kompakte SUV-er.

Tror på 500 solgte

Og det er her den norske importøren håper å gjøre et innhogg med Korando – i en lukrativ bilklasse dominert av Mitsubishi, Volkswagen og Toyota.

– Vi har jo akkurat startet opp med nye Korando. Så langt ser det lovende ut, sier Bergseng, som tror det skal være mulig å selge 500 Korando i året. Bilen prises fra 350.000 kroner med drift på alle hjul og avgiftstilpasset motor på 149 hk. Uten firehjulsdrift prises bilen fra 320.000 kroner.

Det store spørsmålet rundt SsangYong er imidlertid om den indiske eieren har nok vilje og ressurser til å fornye modellprogrammet på en slik måte at merket ikke bare blir et nytt personbilblaff i Europa, men en varig aktør.

korando

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.