RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Subaru Impreza: En rimeligere tøffing

Subaru Impreza har alltid blitt sett på som en tøffing i klassen. Men den har på grunn av mange hestekrefter i dieselmotoren vært noe dyr. Nå er det gjort noe med det.

OSLO: De opprinnelige Imprezaene var utstyrt med bensinmotorer av typen boxer. Men i 2008 kom den i diesel-versjon. Den ble godt mottatt av både motorpresse og eiere. Det var bare en hake - prisen.

Den 2 liter store motoren hadde nemlig en effekt på hele 150 hester, og når man kan brumme av gårde med slike krefter, skal staten ha en solid del.

Det førte til at Subaru nedjusterte motoreffekten til 109 hester - og dermed sank prisen.

Den «rimelige» utgaven koster nå fra 290.000. Vil man ha ennda tøffere utgave, betegnet som Sport Classic, ja, da må man ut med 315.000 kroner. Da er den til gjengjeld utstyrt med tåkelys foran, 15 tommers alu-felger, spoiler under fremre støtfanger, sideskjørt og sportseter for å nevne noe.

Og ikke å forglemme et oppgradert lydanlegg.

For de som absolutt skal ha det ypperste, er fremdeles sports-varianten å få med den store motoren, men da må man ut med 370.000 kroner. Riktignok er det da enda litt ekstra utstyr med blant annet soltak og elektriske seter, navigasjonsutstyr og xenon nærlys.

Forskjellen

Men det er altså effekten som først og fremst slår ut i pris. For oss vanlige bilister merkes det knapt. Samme kjappe bilen, raskt ut fra rødt lys, krefter som drar godt på landeveien og den gode boxer-lyden.

Bare om du skal til utlandet og kjøre virkelig fort, vil du merke enda mer å gå på i 150-hester`n om du har mulighet til å sammenlikne. Men hvor ofte er man racerkjører?

Kort sagt - en fornuftig manøvrering av Subaru som regner med at lavere pris vil bidra til økt salg av den tøffe modellen Impreza.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere