RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SUV-eren for vinteren


Opel Mokka følger den nye trenden med biler som er kompakte og høybygde.
Opel Mokka følger den nye trenden med biler som er kompakte og høybygde. Foto: Alle foto: Øivind Skar
Opel Mokka som trendy små-SUV skal favne mange.

Nordmenn elsker biler med firehjulsdrift. Tre av ti nye biler trekker nå på alle hjul, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Defineres bilen i tillegg om SUV, styrker det eierens selvbilde ytterligere.

Frisk aroma

Kritikken mot de store SUV-enes miljøbelastning har bare ført til at vi innretter oss. Bileiere som først har tilpasset seg en SUV-eren livsstil, kjøper seg heller ned i størrelse enn å skifte til annen biltype. Derfor er små SUV-er eneste biltype som vokser i Europa for tiden.

Det er her Mokka frister med en ny og frisk aroma, som første tyske små-SUV. Skjønt særlig tysk er ikke bilen, selv om Opel gjør sitt ytterste for å sette eget DNA på den lille tassen.

Mokka kommer som en del av General Motors verdensomspennende bilprogram. Bilen bygges i Korea og er trilling med Chevrolet Trax og Buick Encone. Sistnevnte blir bare å finne i USA. Trax dukker sannsynligvis opp som en del av Chevrolets kommende Norges-satsing.

Hva slags bil snakker vi om?

4,28 meter langt høybygg med fire dører og uten overveldende bakseteplass. Bilen framstår ikke som spesielt maskulin. Dette er en bil like mye for kvinner, og kanskje mest det. Forholdsvis stort bagasjerom som laster 362 liter. Dette øker til 1372 liter når bakseteryggene legges ned. Rent størrelses- og plassmessig befinner Mokka seg mellom småbilene og kompaktbilene. Bilen leveres med og uten firehjulsdrift.

Hvordan er den å kjøre?

Du sitter høyt og med god oversikt i Mokka. Sportsstolene med uttrekkbar sittepute gir en støtte og komfort ingen andre masseprodusenter matcher. Et høybygg som Mokka vil alltid duve litt mer på veien enn lavere biler. Det tror vi neppe plager dem som velger denne bilen. Vi har testet den i meget sterk sidevind uten at det på noen måte plaget oss bak rattet.

Mokka kjører egentlig slik Opel vil en Opel skal kjøre. Dens forutsigbarhet og lettkjørthet passer det tyske merkets DNA.

Hva er under panseret?

To motorvarianter med bensin og en med diesel kommer til Norge: 1,6 l/115 hk (B), 1,4 l/140 hk (B) og 1,7 l/130 hk (D). Kun de to kraftigste blir å få kjøpt med 4x4.

Firehjulsdriften er av typen du ikke kan påvirke. Den kobler inn med inntil 50 prosent trekk på bakhjulene ved behov.

Hva gjør den spesiell?

Mokka er eneste bil i denne klassen som tilbys med svært avansert lyspakke og et kamerabasert øye som leser avstanden til forankjørende, trafikkskilt og kantlinjer på veien. Men bilen er ikke utstyrt med automatisk nødbremsing.

Hva er bilens svakheter?

Velger du en SUV, velger du samtidig bort noen av de smarte innredningsløsningene flerbruksbilene gjerne proppes med. Opel Meriva er utvendig nær identisk like stor som Mokka, men tilbyr langt mer innvendig plass til samme pris.

Hvem passer den for?

Alle som ser fordelen av å kunne gå rett inn og ut av bilen, og som samtidig liker å sitte litt høyt med god oversikt i trafikken. Mange konkurrenter kommer til å kopiere Mokka-konseptet.

Hva koster den?

Pris fra 239.000 kroner, men det er uten trekk på alle hjul. Med firehjulsdrift bikker prisen 300.000 kroner.

Konkurrenter?

Opel Mokka går rett i strupen på storselgeren Mitsubishi ASX (4194 biler i fjor). De to er akkurat like lange. Den litt større og meget populære Nissan Qashqai blir heller ikke lett å komme rundt for Opel. Skoda Yeti har noen likhetstrekk med Mokka, men oppfattes nok mer som fleksibil enn som SUV. Litt kortere Suzuki SX4 passer også inn i konkurransen.

Når i Norge?

Tidlig november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere