*Nettavisen* Nyheter.

SUV-erene til det meste

Nyankomne Land Rover Freelander II vinner en jevn duell med motebilen BMW X3 og Opel Antara. Men huff så dyr den er blitt!

De som håper at Kristin Halvorsen har klart å skremme SUV-entusiastene ned i små miljøblikkbokser uten firehjulstrekk kan ha forregnet seg. Alt tyder på at SUV-ene både de kompakte, de litt større og de virkelig store også i år kommer til å ha et godt grep om nybilstatistikken og trafikkbildet.

Skal du virkelig vise deg frem duger det nemlig ikke med folke-SUV. Derfor har vi, sammen med testteamet til Bladet Bil, testet de litt større SUV-ene, alle naturligvis med dieselmotor.

Alle testbilene tar deg dit du vil, så lenge du ikke har tenkt deg ut i terrenget. De oppleves som svært trygge på vinterføre, ikke bare på grunn av firehjulsdriften, men like mye på grunn av at alle har antiskrensprogram. Men ingen av dem har noe som helst ute i skogen å gjøre, og alle tre vil få åndenød i bratte bakker med tungt lass på slep.

SUV-enes ulemper ligger i høyere drivstoffforbruk, og ingen av dem tilhører vinnerne etter siste høsts avgiftsomleggging.

Men for mange er det verdt noen ekstra kroner å sitte litt kongelig hevet over resten av trafikken.

Land Rover Freelander II

Freelander II vinner testen med knapp margin fordi den kombinerer kjørelyst og komfort best. Den er morsom på veien, lettkjørt, du sitter godt bak rattet, har god oversikt og med 160 dieselhester har den krefter nok. Bilen har høy trekkevne og et avansert firehjulstrekksystem (Haldex). Men selv med bra bakkeklaring og gimmick-elektronikk som Terrrain Response-kontroll, snakker vi ikke om noen terrengbil, snarere en softroader.

Den gode kjøreopplevelsen skyldes at Freelander II bygges over samme tekniske lest som Ford S-Max/Galaxy, Volvos kommende V70/CX70/XC60 og neste generasjon Ford Mondeo.

Motoren kjenner vi igjen fra Peugeot/Citroën, Ford Mondeo og Jaguar X-Type. Og når vi først er innom Jaguar, så skal Jaguar ha æren for den fine kvalitetsfølelsen i Freelander II. Det er nemlig Jaguar som bygger bilen ikke Land Rover!

Men å øke grunnprisen med 150.000 kroner fra forgjengeren er nesten uforskammet. Freelander er ikke lenger noe prisgunstig alternativ.

Opel Antara

Opel Antara overrasket hele testteamet hva ytelser, forbruk og kjøreopplevelse angår. Men et betydelig høyere støynivå ved 80 km/t og billig plastkvalitet i interiøret, trekker helhetsinntrykket ned under premium kvalitetsnivå.

Leit, for det hadde ikke kostet Opel eller skal vi heller si GM Daewoo i Korea som produserer bilen mer en noen få tusenlapper å få bilen opp til et mer eksklusivt nivå. Etter testavslutning justerte forøvrig Opel ned prisen med 25.000 kroner. Det gjør et den scorer høyt på hyggelig pris, kjører bra og tar seg bra ut utvendig.

Chevrolet Capitiva, tvillingbroren til Antara, har vært gjennom en Euro-NCAP kollisjonstestvurdering. Det klarte den bra, men ikke like bra som Toyota Rav4.

BMW X3

X3 er referansebilen i testen. Etter siste oppgradering henger X3 godt med, og vi har lite å sette fingeren på. Dessuten kjører X3 veldig bra, har nydelige seter foran, men et ikke fullt så sittevennlig baksete. BMW-en er mest sportslig av bilene i testen, samtidig som X3 byr på mer SUV-opplevelse sammenliknet med Freelander II.

X3 er dessuten giret slik at bruk av sjette gir lett ender i konflikt med norske fartsgrenser. Vi lar oss heller ikke imponere av interiørfleksibiliteten, selv om bilen har det klart største bagasjerommet med alle setene i bruk.

Etter vår mening er X3 primært en stasjonsvogn som er løftet høyere over asfalten for å se tøffere ut. Men nye tider krever nye og bedre løsninger, og BMW er allerede i gang med å planlegge X3s erstatter.





Vår mening om testbilene:

BMW Land Rover Opel

X3 Freelander Antara

Bak rattet: 8 8 7

Plass: 6 7 6

Komfort: 7 8 6

Ytelser og forbruk: 6 7 6

Kjøreegenskaper: 8 8 8

Sikkerhet: 8 8 8

Pris: 6 5 9

Sum (70) 49 51 50







Testbilene i tall:

BMW Land Rover Opel

X3 Freelander Antara

2,0 D 2,2 TD4 2,0 CDTI

Pris fra*: 493.000,- 460.000,- 441.400,-

Pris testet bil: 574.430,- 598.850,- 461.900,-

Lengde: 4,57 m 4,50 m 4,58 m

Bagasjerom: 480/ l 405/1670 l 370/1420 l

Motor volum/hk: 2,0/150 hk 2,2/160 hk 2,0/150 hk

Moment Nm: 330 Nm 400 Nm 320 Nm

Forbruk (EU/målt): 0,72/0,94 l/mil 0,75/0,90 l/mil 0,75/0,92 l/mil

CO2-utslipp (EU): 191 g/km 194 g/km 198 g/km

0 100 km/t (målt):12,9 sek 12,3 sek 12,6 sek

Toppfart: 198 km/t 181 km/t 180 km/t

Støy 80 km/t (målt): 62 dBA 62 dBA 64 dBA

Partikkelfilter: Ja Ikke manuell Ja

Antiskrens: Ja Ja Ja

Kollisjonsputer: 6 stk 6 stk 6 stk

Garanti: 3/12 år 3/12 år 3/12 år

EuroNCAP: Ikke testet Ikke testet 4/5 stjerner**

Data: Bladet BIL-test/OFV. *Ex frakt/lev kost.**Gjelder Chaverolet Captiva. Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com .









Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.