RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SUVerene i Norge


Da VW tilbød Tiguan med kun forhjulsdrift, nær doblet de salget i Norge.
Da VW tilbød Tiguan med kun forhjulsdrift, nær doblet de salget i Norge. Foto: Alle foto: Øivind Skar
Små og kompakte SUV-er seiler opp som den nye folkebilen i Norge.

Norge skiller seg klart ut som et annerledes billand i Europa. Ikke bare er vi verdensledende på elektriske og hybride biler, vi kjøper relativt sett også flere SUV-er, flere stasjonsvogner og langt færre småbiler enn den gjennomsnittlige europeiske bilkjøper. Vi befinner oss dessuten i verdenstoppen i valg av biler med firehjulsdrift.

Tre små/kompakte SUV-er var blant de 15 mest kjøpte bilmodellene i fjor. Mer enn 10.000 nordmenn skaffet seg en Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai eller VW Tiguan i fjor.

Nært forhold

Nordmenns nære forhold til firehjulsdrevne biler gjør derfor Opel Mokka til en svært interessant bil.

Små og kompakte SUV-er er i hovedsak en japansk oppfinnelse. I Norge var Honda tidlig ute med HR-V. Først nå tar de europeiske bilprodusentene opp konkurransen. Først ute er Opel, men både PSA Peugeot Citroën, Renault, Mercedes-Benz og VW holder på å utvikle slike bilmodeller.

Foreløpig kjøper Peugeot og Citroën sine fra Mitsubishi (ASX) og selger dem under egne navn. Det samme gjør Fiat, som støtter seg på Suzuki og selger deres SX4 som Fiat Sedici.

Tidligere var SUV ensbetydende med firehjulsdrift. Det gjelder ikke lenger, fordi skjerpede miljøkrav har gjort teknikken betydelig dyrere de siste årene. Men gammel vane er som kjent vond å vende. Har man først blitt glad i den oppløftede sittestillingen SUV-er byr på, kutter de fleste firehjulstrekket før de setter seg ned på bakken igjen.

Doblet uten 4x4

For Nissan Qashqai, en av de mest kjøpte SUV-ene gjennom mange år, ligger fortsatt ikke 4x4-andelen på mer enn 36 prosent, etter i flere år å ha vært under 20 prosent.

VW Tiguan solgte bra, men ikke eksepsjonelt godt. Bilen var bare å få kjøpt med firehjulsdrift. Så la VW om strategien, og tilbød bilen også med forhjulsdrift. Salget så langt i år er nær doblet, men innpå halvparten av kundene velger nå bort firehjulstrekket.

Du kan ikke uten videre se på en SUV om den har firehjulsdrift eller ikke. Her ligger kanskje hele poenget for forfengelige nordmenn med behov for å eksponere velstand gjennom bilvalget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere