RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SUVerent i tøffe tider

Bilindustrien skjuler turbulensen bak nye modeller og blank lakk.

Overkapasitet. Høye produksjonskostnader. Røde regnskapstall. Situasjonen for deler av bilindustrien i Europa er langt fra lystelig.

Årets vårmesse i Genève renner likevel over av nyheter som demonstrerer bransjens tro på at nedgang følges av oppgang. Tidspunktet vet ingen, men idet pengebølgen kommer skyllende, gjelder det å være der for å dekke behov kundene ikke ante at de hadde.

SUV-er for alle

SUV er et eksempel på et slikt industriskapt behov. Klimaforskere har ropt høyt og lenge om menneskeskapte klimaendringer, og bilkjøperne begynner å forstå at om de ikke kjøper SUV nå, får de aldri muligheten. Bildrømmen kommer til å smelte bort i solsteiken. Så derfor står det flere SUV-er og firehjulstrekkere i Genève enn noen gang.

Særlig i Norge kjøpes det fortsatt flere 4x4-biler enn de fleste andre steder i verden. Til tross for at vi har brøyteutstyr i verdensklasse, utgjorde firehjulstrekkerne 27,5 prosent av alle nye biler i februar.

En bestselger

Derfor er det ikke på noen måte oppsiktsvekkende at en av de mest interessante bilene denne våren, sett med norske øyne, er VW Passat Alltrack. Passat i standardutgave var i fjor landets klart mest kjøpte stasjonsvogn og familiebilklassens mest kjøpte dieselbil og firmabil.

Nå kommer spesialmodellen Alltrack med litt større hjul, høyere bakkeklaring og et utseende som dypdykker rett i lommeboka til oljesmurte nordmenn. 2000 eksemplarer regner importøren med å smøre jevnt ut over annerledeslandet, mens bilforhandlere i andre deler av Europa gisper etter luft.

Derfor er Opel Mokka også svært interessant som kompakt SUV, mens Mazda håper å gjenvinne tapte kunder med CX-5. Noen flere SUVerene biler som snart kommer: Ford Kuga, Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Hos Porsche sier de rett ut at når SUV-en Macan er på plass, ventes salget å øke med 50 prosent i Norge! Selv Bentley, så skinnende prestisjeforklart at bare Rolls-Royce skinner sterkere, går svanger med en SUV. Og ja, den kan bli merkets bestselger.

Sikrere

I Genève står det også flere sportslige biler, flere konseptbiler og flere bruksbiler enn noen gang. Felles for dem alle er høyere ytelser, lavere forbruk og mer sikkerhet.

VW-konsernet flytter grenser ved å tilby teknologi som gjør at småbiler som VW Up og Skoda Citigo selv stopper i bymessig fart for det som måtte være foran – om ikke føreren gjør det. Up vil koste fra ca. 125.000 kroner, Skoda Citigo sannsynligvis noen tusenlapper mindre.

Den ulykkesfrie bilen som ikke kan kjøre på fotgjengere eller bilen foran, ikke skjene over i feil kjørefelt eller kjøre av veien rykker altså stadig nærmere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere