RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Suzuki opp en størrelse


SINNA: Se på den aggressive fronten. En virkelig sinna Suzuki.
SINNA: Se på den aggressive fronten. En virkelig sinna Suzuki.
Dette er det største som har hendt Suzuki siden Baleno, sier Frank Dunvold om Suzuki Kizashi.

TOKYO: Frank Dunvold er mannen som klarte å overbevise folk flest om at folkebilen, ja det var jo Suzuki Baleno. Administrerende direktør Frank Dunvold og hans importørmannskap fikk Norge til å ta Suzuki med storm. Men etter storm kommer stille. Og nå er det forholdsvis stille hos Suzuki-importøren. Modelltørke og uvennlige avgifter har lagt en demper på interessen for de firehjulsdrevne bilene. Baleno er borte og avgiftsmyndighetene har gjort storselgeren Vitara til en avgiftstaper. Et par andre modeller pynter på bildet. Men nå er både Dunvold og Suzuki i ferd med å våkne igjen. Når Kizashi og Kizashi 2 kommer som sedan og stasjonsvogn med bensin- og dieselmotor i Passat/Avensis/Mondeo-klassen i 2010, lover Dunvold at det igjen skal svinge av Suzuki.

Røffere utgave

Husker vi ikke at noen snakket om 10 prosent markedsandel i 2010?
Helt riktig. Vi ser fram til å gå inn i en større bilklasse, og dette er kanskje viktigere enn Baleno i sin tid var. Fabrikken lover klassens gunstigste utslipp, gliser Dunvold. Selv om de to konseptbilene (den ene vist i Frankfurt i september og den andre nå i Tokyo) designmessig dras til det ekstreme, mener Dunvold å gjenkjenne mange elementer fra de virkelige bilene. Den nye storbilen kommer altså i to karosseriutgaver, begge med firehjulsdrift. Samtidig lanseres en mer høybygd og røffere utgave á la VW Cross/Volvo XC etc, naturligvis alle med firehjulsdrift.
Vår profil inneholder kun biler med 4x4, slår Dunvold fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere