SV svikter Røatunnel

35 000 biler passerer gjennom dette krysset hver dag.

35 000 biler passerer gjennom dette krysset hver dag.

Endelig kom Røatunnel på prioritert plass i Oslopakke 3. Nå vil Oslo SV fjerne både tunnelplaner og E18 vestover.

Klikk på bildet for å forstørre.

Så glade var leder av tunnelaksjonen, Karoline Herlofsen og BU-leder I Bydel Vestre Aker, Elin Horn Galtung, da Røatunnelen ble prioritert i Oslopakke 3. Herlofsen trodde ikke sine egne ører da hun fikk høre at SV vil droppe Røatunnelen Foto: Vidar Bakken

Klikk på bildet for å forstørre.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H)

RØA: – Jeg synes det er vanvittig at SV kommer med dette nå. Oslopakke 3 er et resultat av mange års forhandlinger, som SV selv har vært med på å vedta. Nå vil de rive ned alt dette med et håpløst utspill. SV holder sine velgere for narr og skjønner ikke engang at Røatunnel er en miljøtunnel, sier Karoline Herlofsen, leder i aksjonen "Røatunnel nå".

Politisk enighet om Oslopakke 3

Etter mer enn tretti års kamp trodde tunnelforkjemperne at tunnelen som skal avlaste ett av Norges mest trafikkbelastede kryss, endelig ville bli realisert.

Røa var ett av de første stedene som ble tatt ut til knutepunktfortetting i Oslo med blant annet mange nye boliger sentralt på Røa. Politikere fra alle leire var enige om at en Røatunnel ville bli en miljøtunnel og at den skulle på prioritert plass i Oslopakke 3.

Oslopakken kom i land etter årevis med forhandlinger, og kompromisset bærer også preg av gi og ta-avgjørelser.

Bli med oss på Facebook!

Prioritere kollektivprosjekter

Fylkesstyret i Oslo SV mener at underfinansiering av Oslopakke 3 skaper en ny situasjon og at kollektivtransport må prioriteres på bekostning av utbygging av blant annet ny E18 vestover, Røatunnel og Mosseveien.

– Vi frykter at kostnadsøkningene vil gjøre at man fortrenger kollektivprosjekter. Det mener vi er galt, og da må vi prioritere frem kollektivprosjektene på bekostning av veier som stadig eser ut i pris, sier Oslo SVs nestleder, Andreas Behring, til NRK Østlandssendingen.

I samme intervju sier Behring: "Jeg tror at alle ser at vi må ha endringer i pakka. Da må alle rydde unna kjepphestene og ta en diskusjon på hva som er viktig. Da mener vi miljøet er det viktige."

Flere Oslo-nyheter her!

Et overgrep

– SV har misforstått totalt og har ikke skjønt at Røatunnel er et miljøtiltak. Først er de med og vedtar fortetting av Røa med 700 nye leiligheter og flere næringsbygg. Dette gir oss enda større trafikale problemer i en bydel med 43 500 mennesker. SVs utspill er et overgrep mot denne befolkningen, sier Herlofsen.

– Hver dag morgen og ettermiddag står trafikken så å si stille mellom Smestad og Bærum. Dette er det strekket i Oslo som har den laveste hastigheten i rushet. Tenk hvilken enorm forurensing det innebærer. Gjennom Røakrysset dundrer tungtransporten og dette er også en ulykkesbelastet strekning, sier hun videre.

Hun viser til at Bydel Vestre Aker i befolkning kan regnes som den tiende største "kommunen" i Norge.

35.000 biler

– Jeg skulle gjerne vite hvilken by i Norge som i flere tiår ville finne seg i at 35.000 biler daglig passerer gjennom sentrum. SV er i ferd med å rive ned et historisk vedtak bygget på tverrpolitisk enighet. Hvis SV river fra hverandre Oslopakke 3, så vil de få merke dette ved neste valg. Det er ingen som liker å bli jugd for, sier Herlofsen.

Byrådslederen reagerer

Byrådsleder Stian Berger Røsland reagerer sterkt på utspillet fra Oslo SV. Røsland satt selv i styringsgruppen for Oslopakke 3 under de vanskelige forhandlingene.

– Dette er først og fremst uansvarlig av SV. Den tverrpolitiske enigheten som skulle gi Oslo et stort samferdselsløft setter SV nå på spill. Jeg er opptatt av at prosjekter som E18 vestover og Røatunnelen skal realiseres raskest mulig – ikke nye lange politiske forhandlinger. Hvis SV får gjennomslag for dette, så blir ikke ny E18 vestover og Røatunnelen realisert, sier Berger Røsland.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.