RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SV vil ha Nydalskryss i stedet for ny E18


– Hva vil Venstre nedprioritere for å sikre nytt Nydalskryss, spør Andreas Behring (SV).
– Hva vil Venstre nedprioritere for å sikre nytt Nydalskryss, spør Andreas Behring (SV). Foto: ARKIVFOTO$PHOTOHEADER_ON$$PHOTOHEADER_OFF$
SV hilser Venstres utspill om å sikre nytt Nydalskryss velkommen, men utfordrer samtidig partiet til å droppe ny E18 vestover.

OSLO: – Oslopakke3 har blitt langt dyrere enn først antatt. Derfor er vi nå nødt til å prioritere hvilke prosjekter vi vil gjennomføre. Det er fint at Venstre vil kjempe for nytt Nydalskryss, men hva vil de prioritere bort, spør SVs Andreas Behring.

Behring kommer på banen etter at Venstre krevde nytt Nydalskryss som en del av Oslopakke 3.

«Monstermotorvei»

Oslopakke3 omfatter samferdselsutbygginger for nær 60 milliarder kroner i Oslo og Akershus frem mot 2028.

– Det var opprinnelig satt av sju milliarder til ny E18 i Oslo og Akershus. Bare Bærumsdelen av prosjektet har allerede kommet opp i ti milliarder kroner. SV vil kutte store motorveiprosjekter til fordel for gode kollektivtiltak og trafikkløsninger lokalt. Nytt Nydalskryss er et godt prosjekt. Men det er ikke penger til begge deler. SV utfordrer Venstre til å stemme for miljøet, og skrinlegge «monsterprosjektet» E18 som suger penger fra andre prosjekter, og tilfører byen mer biltrafikk, sier Behring.

Han viser til at økt motorveikapasitet har gitt økt trafikk i andre europeiske byer. Han understreker at enkelte deler av E18 likevel har livets rett.

– Å legge E18 i tunnel gjennom Sandvika er bra, slik at de kan få tilbake et sentrum ved sjøen, slik vi har fått i Bjørvika.

– Er et miljøtiltak

Venstres Ola Elvestuen, leder av byutviklingskomiteen, er uenig i SVs miljøargument.

– Ny E18 vestover er også byutvikling for Oslo. Hensikten er å frigjøre arealer ved sjøen, som i Bestumkilen. Det var en forutsetning for prosjektet at det ikke skal generere økt trafikk, sier Elvestuen.

Han mener Nydalskrysset vil ha mye å si for avviklingen av kollektivtrafikken i Storo-området, og derfor er viktig å sikre. Nytt Nydalskryss og ringveien i tunnel mellom Tåsentunnelen og Storo ble i 2006 kostnadsanslått til 400 millioner kroner.

På spørsmål om hvor Venstre vil finne penger til Nydalskryss, svarer Elvestuen at partiet mener lokket over E6 i Groruddalen trolig kan gjøres mindre.

– Dessuten er vi mot Rv 4-utbygging fra Sentrum til Carl Berner. Andre prosjekter, som Manglerudtunnel er ikke lenger aktuell, sier Elvestuen.

Han legger til at hovedsatsingen på kollektivtransporten dessuten skal finansieres av billettinntekter og kommunens budsjett, ikke Oslopakke3:

– Oslo bruker i dag 1,3 milliarder kroner på kollektivtrafikken årlig.
 

Vil ikke avgjøre noe ennå

OSLO: Rune Gerhardsen (Ap) leder i miljø- og samferdselskomiteen, sier at forhandlingsutvalget til Oslopakke3 (O3) nettopp har startet sitt arbeid, og at det er for tidlig å si noe om hvilke prosjekter som blir prioritert.

– Vi må nå ha en gjennomgang både av prosjektene og inntektsforutsetningene, sier han, og støttes av både Høyres Eirik Lae Solberg og KrFs Aud Kvalbein.

Frps Berit Jensen Riis svarer at partiet støtter Venstre og byråd Jøran Kallmyrs utspill om at Nydalskrysset skal realiseres i O3, men fremhever at ny E18 er det viktigste prosjektet å få realisert for Frp.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere