Gå til sidens hovedinnhold

Svært vanskelig å holde seg på veien

Biler og busser har regelrett sklidd av veien i Maridalen. Samferdselsetaten holder området under «spesiell oppsikt» i vinter.

MARIDALEN: I desember kjørte to rutebusser i grøfta i Maridalen. Den ene ved kirkeruinene, den andre i nærheten av skolen. Heldigvis kom ingen til skade. Men også bilister har hatt store problemer med å holde seg på veien.

LES OGSÅ: Sperret Slimeveien – og da blir Bjørdal helt isolert

Mye snø gir flere tilfeller

20. desember opplyste Viking Redningstjeneste at de så langt i måneden gjennomsnittlig var i Maridalen en gang om dagen for å trekke ut biler som hadde kjørt av veien.

– I romjulen har det vært noe lavere frekvens, på grunn av mindre trafikk i jula. Men likevel har vi vært i Maridalen tre-fire ganger i uken, sier produksjonssjef Ellen Kilde Evensen i Viking Redningstjeneste. Hun mener glatt vei er en av årsakene til de mange utforkjøringene.

– Nå er det meldt snø denne uken, så vi forventer økning generelt over hele landet. Det vil da også gjelde i Maridalen. Mer snø betyr høyere brøytekanter og smalere veier, sier Evensen.

For kaldt for salt

– Med de lave temperaturene vi hadde i desember, har vi ikke kunnet benytte salt på strekningen. Det har derfor blitt hvit «vintervei», sier områdeansvarlig Grethe Østhus Bergli i Samferdselsetaten.

Hun forklarer at det å strø med singel bare gir kortvarig bedring, fordi trafikken blåser singelen ut i kantene. Samferdselsetaten har holdt denne delen av Maridalsveien under spesiell oppsikt, og fortløpende vurdert å bruke singel på utsatte steder, ifølge Bergli.

Brøytestikk

Bilister Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med hevder det har blitt brøytet «for bredt» i Maridalen, slik at kjørende lett kan bomme på hvor veikanten egentlig befinner seg, og dermed havne i grøfta. De har etterlyst brøytestikk for å markere hvor veien befinner seg, under snøen.

Bergli i Samferdselsetaten forteller at brøytestikk settes primært ut som hjelp for brøytemannskapene under store snøfall eller vindforhold som kan «viske ut» linjeføringen.

– Det har ikke vært benyttet slike stikk på mange år i Maridalen, men det ble nå valgt å sette ut stikk der hvor det hadde vært utforkjøring samt et sted til hvor brøyteranken lå litt langt ut.

– Vi er ikke kjent med hva som konkret fører til utforkjøringene og vet derfor heller ikke om flere brøytestikk ville ha bidratt til å avverge uhellene, sier Bergli, og legger til at dersom det er slik at bussjåførene føler behov for hjelp i form av stikk på enkelte partier, så vil etaten sørge for å sette ut slike.

LES OGSÅ: For glatt for t-banen

Uenige om veisalt

Ekspertene blir ikke enige om hvorvidt salting av veiene er en sikkerhetsrisiko, eller nødvendig for Vinter-Norge.

Mengden av salt som årlig spres på norske veier har ifølge Teknisk Ukeblad økt fra 80.000 til 200.000 tonn på ti år. Foreningen Stopp veisaltingen mener innholdet i saltblandingen som brukes utgjør en miljøtrussel, som blant annet kan føre til skader på vegetasjon i områdene det saltes. Foreningen mener også at saltet gir skade på biler, og at for mye salting i realiteten gir farligere kjøreforhold.

Leder i Stopp veisaltingen, sivilingeniør Lars Erik Bønå mener at salting av veiene kun bør forekomme dersom det er meldt mildvær med påfølgende kulde.

– Ellers er det ingen grunn til å salte på snø/is, spesielt ikke hvis det er kuldegrader. En saltet vei polerer dekket og gir mindre friksjon, sier Bønå til Teknisk Ukeblad.

Han får støtte av førsteamanuensis ved plante- og miljøvitenskap ved Universitetet for Miljø og Biovitenskap på Ås (UMB), Per Anker Pedersen.

– Det er ingen tvil om at veisalting representerer en trussel for naturen. Det kan i enkelte tilfeller gi store skader i skog på grunn av klimaforhold og spesielt jordsmonn som gjør at saltet trekker ut i omgivelsene i til dels stor avstand fra veien, sier Pedersen til Teknisk Ukeblad.

– Veiene saltes mye mer enn tidligere. Det kan bli et økende problem i forhold til drikkevann. Det gjelder både fra brønner og fra vannverk, sier Pedersens forskerkollega Helen French, som mener at veisaltet kan komme til å skade både grunnvann og innsjøer i større grad enn før.

Veisaltforsker ved NTNU, Alex Klein-Paste, sier at han ikke kan se for seg velfungerende veier i Vinter-Norge uten bruk av salt.

– Snø og is er veldig nært smeltepunktet sitt selv ved minus 10 grader. Dette gjør at snøoverflaten blir raskt polert og fyller ruheten i asfalten. Så bare ved å satse på bedre brøyting, vil ikke all snø og is fra veien fjernes. Det siste må vi ta med salt, sier NTNU-forskeren ved avdeling Bygg Anlegg og Transport, til tidsskriftet.

Statens vegvesen skriver på sine nettsider at de «ønsker å oppnå størst mulig effekt med minst mulig salt. Bruk av salt kan nemlig være skadelig for miljøet i sårbare områder.»

Nordre Aker Budstikke har tidligere bedt både Samferdselsetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo om en redegjørelse for hvilke konsekvenser saltbruket i Maridalen kan ha for vannkvaliteten i drikkevannskilden Maridalsvannet. I følge etatene er saltmengdene så små i forhold til Maridalsvannets størrelse, at det ikke gir noen utslag på målingene som foretas.

LES OGSÅ: Stopp veisaltingen: - Veisaltet er giftig
LES OGSÅ:
Samferdselsetaten: - Vi forurenser ikke vannet

Reklame

Her kan du levere Vikinglotto